ambtenaren van gemeenten, waterschappen, provincies en belangenorganisaties. In de gebiedsgroepen is in brede zin gekeken naar maatregelen om de waterkwaliteit te verbeteren. Dit heeft geleid tot voorstellen voor doelen en daaraan gekoppelde maatregelen. De documenten vormden de basis voor de door ons opgestelde Adviesnota waarin alle voorgestelde doelen en maatregelen van Noord- Nederland zijn samengevat. Tevens zijn in juni en September een drietal bestuurlijke veldbijeenkomsten gehouden in de stroom- gebieden van de Waterschappen Noorderzijlvest, Hunze- en Aa's en Fryslan. Wij zijn verheugd met de opkomst van respectievelijk 50, 50 en 150 bestuursleden tijdens deze bijeenkomsten. Naar ons idee hebben deze dagen bijgedragen tot een meer praktisch inzicht in welke maatregelen wij voor ogen hebben en wat de effecten daarvan zijn. De Adviesnota die u hierbij aantreft zien wij als een ambitie- en maatregelendocument van wat wij op het gebied van waterkwaliteit tussen nu en 2027 willen gaan doen. Wij vinden dat de organisaties in Noord- Nederland erin geslaagd zijn om een nuchtere en pragmatische ambitie en maatregelenpakket neer te zetten. Een haalbaar en betaalbaar pakket is van belang omdat wij beseffen dat burgers voor alles vinden dat de waterafvoer (veiligheid) en waterstanden op orde moeten zijn. Waterkwaliteit is voor burgers een belangrijk, maar minder zichtbaar belang. Een praktisch en betaalbaar maatregelenpakket helpt in onze visie om de maatregelen met elkaar daadwerkelijk uit te voeren. Uitde gebiedsdocumenten blijkt dat we vooral kiezen voor inrichtingsmaatregelen. Maatregelen die zichtbaar bijdragen aan een gezonde en duurzame ieefomgeving. In de nota hebben wij ook aangegeven wat uw verantwoordelijkheid is en welke financiele conse- quenties er voor de burgers en uw organisatie hieraan verbonden zijn. In hoofdstuk 1 van de Adviesnota vindt u de voor u relevante hoofdstukken in de nota. Heeft u als bestuurder nog beslissingsruimte? Ja, in hoofdstuk 1.4 en bovenaan ieder hoofdstuk hebben wij precies aangegeven welke beslissing wij van u vragen. Voor gemeenten en waterschappen liggen deze vooral in de sfeer van maatregelen en kosten. Voor provincies liggen deze beslissingen vooral in de voorgestelde doelen en de hierbij toegepaste term 'significante schade' op gebruiksfuncties. Het betreft een belangrijk begrip waarmee de KRW beoogt een verantwoorde relatie te leggen tussen ambitie en gevolgen voor menselijk gebruik. De KRW laat de invulling van het begrip significante schade over aan de verantwoordelijke bestuurders. Hierbij is vanwege de regionale verschillen in watersystemen en sociaaleconomische omstandigheden maatwerk nodig. De afweging van wat significante schade is leidde tot verschillen in ambities tussen gebieden. Onze hierbij gehanteerde argumentatie moet wel in 2009 naar Brussel gerapporteerd worden. Hieronder geven wij weer hoe in Noord-Nederland is omgegaan met het begrip 'significante schade'. In hoofdstuk 3.3 hebben wij samengevat welke maatregelen op grand van "significante schade' zijn afgevallen. Wij verwachten vele readies en vertrouwen op een constructieve discussie over onze ambitie op het gebied van waterkwaliteit in Noord-Nederland. Hoogachtend, De voorzitter van het Regionaal Bestuurlijk Overleg Rijn-Noord T. Schokker-Strampel De voorzitter van de Stuurgroep Water 2000+ H. Bleker

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2007 | | pagina 75