3. Huidige situatie
In de huidige situatie is het voormalige WVG-loket van onze gemeente uitgebouwd tot een
WMO-loket (het 'basisloket'), waarin clienten hun individuele voorzieningen aan kunnen
vragen. Doordat ook de WWB-voorzieningen vanuit dit zelfde loket worden geleverd, kan de
burger hier nu voor zowel de individuele WMO-voorzieningen als de voorzieningen op het
gebied van inkomensondersteuning terecht, met uitzondering overigens van het gemeentelijke
kwijtscheldingsbeleid, het minimabeleid (de zwemkaarten) en de gehandicaptenparkeerkaart.
Deze laatste drie voorzieningen zijn elders in de gemeentelijke orgamsatie ondergebracht.
Het huidige fysieke (basis)loket in ons gemeentehuis kan op basis van het vorenstaande als
een beperkt 'zorg(plus)loket' worden aangemerkt.
De openingstijden van het huidige (basis)loket zijn:
maandag t/m vrijdagmorgen van 08.30 - 12.00 uur; en
dinsdagmiddag van 14.00 - 17.00 uur.
Verder is er feitelijk nog geen invulling aan het (fysieke) WMO-loket gegeven.
(Specifieke) WMO-informatie in dorpen is bijvoorbeeld nog niet beschikbaar (de zgn.
'folderloketten').
Wei kennen we in onze gemeente nog enkele decentrale (eigen) aan de WMO gerelateerde
loketten van instellingen, zoals bij de Stichting "Welzijn Middelsee" (voor diverse welzijns-
voorzieningen), Woonzorgcentrum "Skilhiem" (voor diverse welzijns- en zorgvoorzieningen),
"Woon!" (voor woonvoorzieningen) en de Stichting Hulp Welzijn Leeuwarden (voor
algemeen maatschappelijk werk), Thuiszorg Het Friese Land (voor zorgvoorzieningen) en
Zorggroep 'Interzorg' (voor algemeen maatschappelijk werk en zorgvoorzieningen). De
loketten van de laatste vier instellingen zijn overigens in resp. Leeuwarden en Ferwert
gevestigd.