Berenschot
De meeste van de huidige SW-schappen dateren van ruim voor de inwerkingtreding van het
gedualiseerde gemeentebestuur. Veel van de huidige SW-schappen zijn destijds aangegaan
door raden en colleges, terwijl onder de huidige WSW de GR alleen kan zijn aangegaan
door colleges. Na de dualisering van het gemeentebestuur is de tekst van veel van deze GR-
en op dit punt niet aangepast. Dit punt wordt echter ondervangen door de eerder genoemde
overgangsregeling. lets anders is dat het op dit moment 00k nog voorkomt dat raadsleden
zitting hebben in het algemeen bestuur, terwijl aan het algemeen bestuur geen raadsbe-
d^W^1^611 Z^n over^ec^ra®en' Strikt genomen is dat laatste niet in overeenstemming met
Indien gemeenten en SW-schappen het wenselijk achten om de nieuwe verordenende be-
voegdheden van de raden niet over te dragen aan het algemeen bestuur van de GR, dient de
GR te bepalen dat de GR alleen is aangegaan door de colleges van B&W dat deze colleges
alle (of enkele bepaalde) bevoegdheden uit de WSW overdragen aan de GR. Tevens dient de
GR dan een bepaling te bevatten op basis waarvan wordt bepaald wie door de colleges van
B&W in het algemeen bestuur van het SW-schap kunnen worden benoemd. Een GR die op
dit moment uitgaat colleges vergt naar verwachting op dit punt een beperkt aantal aanpas-
singen. Een GR die op dit moment nog steeds uitgaat van een samenwerking tussen raden
en colleges vergt naar verwachting op dit punt meer aanpassingen.
De huidige tekst van de GR van het Werkvoorzieningschap Fryslan-West (WFW) gaat op dit
moment uit van samenwerking tussen raden en colleges. Het is evenwel de wens van WFW
om de nieuwe raadsbevoegdheden niet over te dragen aan het algemeen bestuur van WFW.
Dit impliceert dat de gemeenteraden geen eigen bevoegdheden overdragen aan WFW en zij
derhalve geen deelnemer aan de GR WFW zullen zijn. Dit leidt tot de slotsom dat de GR
WFW in ieder geval in die zin moet worden gewijzigd dat de raden niet langer als deelne
mer aan WFW in de GR kunnen worden aangeduid.
De gevolgen voor de gemeenten en GR WFW zijn onder te verdelen in bevoegdheden op
het gebied van financiering en bevoegdheden om verordeningen vast te stellen.
Het Rijk verstrekt de financien voor de uitvoering van de WSW in de toekomst alleen aan
gemeenten. De gemeenten moeten, 00k als zij de WSW taken hebben overgedragen aan
WFW, op individueel niveau verantwoording afleggen aan het Rijk over de besteding van de
WSW-middelen. De gemeenten hebben, om deze verantwoording af te kunnen leggen in-
formatie nodig van WFW. Het is daarbij van belang dat het voor elke gemeente inzichtelijk
is waaraan de middelen die de gemeente van het rijk heeft gekregen zijn besteed en welke
prestaties daarmee zijn geleverd.
Het is zodoende uiteindelijk de gemeente die verantwoording af moet leggen over de beste
ding van de WSW-middelen. Om die reden ziet de wijziging van de regeling tevens in het
opnemen van bepaling die periodieke schriftelijke en mondelinge verantwoording door
WFW aan de gemeenten regelt.
2.1.3 De gevolgen van de modernisering van de WSW voor bestaande SW-
schappen
2.2 DEWSWENGRWFW
2.2.1 Financien
10