Berenschot De meeste van de huidige SW-schappen dateren van ruim voor de inwerkingtreding van het gedualiseerde gemeentebestuur. Veel van de huidige SW-schappen zijn destijds aangegaan door raden en colleges, terwijl onder de huidige WSW de GR alleen kan zijn aangegaan door colleges. Na de dualisering van het gemeentebestuur is de tekst van veel van deze GR- en op dit punt niet aangepast. Dit punt wordt echter ondervangen door de eerder genoemde overgangsregeling. lets anders is dat het op dit moment 00k nog voorkomt dat raadsleden zitting hebben in het algemeen bestuur, terwijl aan het algemeen bestuur geen raadsbe- d^W^1^611 Z^n over^ec^ra®en' Strikt genomen is dat laatste niet in overeenstemming met Indien gemeenten en SW-schappen het wenselijk achten om de nieuwe verordenende be- voegdheden van de raden niet over te dragen aan het algemeen bestuur van de GR, dient de GR te bepalen dat de GR alleen is aangegaan door de colleges van B&W dat deze colleges alle (of enkele bepaalde) bevoegdheden uit de WSW overdragen aan de GR. Tevens dient de GR dan een bepaling te bevatten op basis waarvan wordt bepaald wie door de colleges van B&W in het algemeen bestuur van het SW-schap kunnen worden benoemd. Een GR die op dit moment uitgaat colleges vergt naar verwachting op dit punt een beperkt aantal aanpas- singen. Een GR die op dit moment nog steeds uitgaat van een samenwerking tussen raden en colleges vergt naar verwachting op dit punt meer aanpassingen. De huidige tekst van de GR van het Werkvoorzieningschap Fryslan-West (WFW) gaat op dit moment uit van samenwerking tussen raden en colleges. Het is evenwel de wens van WFW om de nieuwe raadsbevoegdheden niet over te dragen aan het algemeen bestuur van WFW. Dit impliceert dat de gemeenteraden geen eigen bevoegdheden overdragen aan WFW en zij derhalve geen deelnemer aan de GR WFW zullen zijn. Dit leidt tot de slotsom dat de GR WFW in ieder geval in die zin moet worden gewijzigd dat de raden niet langer als deelne mer aan WFW in de GR kunnen worden aangeduid. De gevolgen voor de gemeenten en GR WFW zijn onder te verdelen in bevoegdheden op het gebied van financiering en bevoegdheden om verordeningen vast te stellen. Het Rijk verstrekt de financien voor de uitvoering van de WSW in de toekomst alleen aan gemeenten. De gemeenten moeten, 00k als zij de WSW taken hebben overgedragen aan WFW, op individueel niveau verantwoording afleggen aan het Rijk over de besteding van de WSW-middelen. De gemeenten hebben, om deze verantwoording af te kunnen leggen in- formatie nodig van WFW. Het is daarbij van belang dat het voor elke gemeente inzichtelijk is waaraan de middelen die de gemeente van het rijk heeft gekregen zijn besteed en welke prestaties daarmee zijn geleverd. Het is zodoende uiteindelijk de gemeente die verantwoording af moet leggen over de beste ding van de WSW-middelen. Om die reden ziet de wijziging van de regeling tevens in het opnemen van bepaling die periodieke schriftelijke en mondelinge verantwoording door WFW aan de gemeenten regelt. 2.1.3 De gevolgen van de modernisering van de WSW voor bestaande SW- schappen 2.2 DEWSWENGRWFW 2.2.1 Financien 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 101