Deze maatschappelijke thema's kunnen richtinggevend zijn bij het stellen van prioriteiten
bij het verder ontwikkelen van integraal jeugdbeleid en kunnen verder worden uitgewerkt
in de notitie "Integraal jeugdbeleid".
Vraag 5. Onderschrijft de raad dat bovenstaande thema's in een notitie "Integraal
jeugdbeleid" uitgewerkt moeten worden?
3.3 Ambitieniveaus
Keuzevarianten
Binnen een lokaal (integraal) jeugdbeleid kan een drietal ambitieniveaus worden
onderscheiden. Hieruit kan een keuze worden gemaakt.
Hieronder een beschrijving van de drie ambitieniveaus met daarbij de resultaten en de
mogelijke gevolgen van de keuze.
1. Smal jeugdbeleid
Het huidige jeugdbeleid blijft in stand en de gemeente zal minimaal de wettelijke taken
uitvoeren. Het gaat hierbij om de wettelijke taken op het gebied van de Jeugdgezond-
heidszorg, het onderwijs en de WMO.
Dit houdt o.a. in:
de gemeente werkt op een minimaal niveau aan preventie;
overdracht van gegevens vindt plaats door middel van ad-hoc afspraken tussen de
JGZ, peuterspeelzalen en scholen; en
de gemeente stelt zich terughoudend op en zal alleen indien nodig samenwerking
bevorderen en ad-hoc ingrijpen bij klachten, problemen en overlast.
Resultaat:
Er verandert niets ten opzichte van de huidige situatie. De inmiddels genomen
initiatieven worden stopgezet in afwachting van de wettelijke taken, waar de gemeente op
wordt afgerekend. De wettelijke taken zijn op dit moment nog niet helemaal duidelijk, dit
is in afwachting van de verdere uitkomsten van de projecten binnen Operatie Jong (JiF)
en de WMO.
Gevolgen:
De verwachting is dat hulpvragen, overlast en criminaliteit zullen toenemen. Op de
langere termijn zal dit extra investeringen op het gebied van zorg en handhaving met zich
meebrengen.
Preventief werkt nl. beter dan repressief. Bovendien werkt dat kostenbesparend voor de
toekomst.
2. Basis jeugdbeleid
Smal jeugdbeleid plus een beperkte regie van de gemeente in het jeugdbeleid. Dit houdt
in:
14