de gemeente bevordert de samenwerking tussen de diverse instellingen en is de
initiator om te komen tot een structureel overleg en overdrachtssysteem, zowel
lokaal als regionaal;
er worden dorpsnetwerken opgezet, alleen in die delen van de gemeente waar dit
hoogst noodzakelijk is (achterstands- en overlastgebieden);
de activiteiten voor jongeren blijven behouden, maar worden niet uitgebreid;
fysieke ruimte voor de j eugd wordt niet van tevoren gepland in bestemmings-
plannen;
structureel overleg tussen de instellingen blijft op het huidige niveau: platform
jeugd (gemeente, politie en jeugd- en jongerenwerk) en ad-hoc overleg met
welzijnsinstellingen en politie.
Resultaat:
Weinig veranderingen ten opzichte van de huidige werkwijze, maar het beleid zal hierop
vastgesteld worden. De gemeente zal op de huidige wetgeving anticiperen.
Gevolgen:
Er wordt niet ingespeeld op de vragen en de knelpunten van de diverse instellingen.
Hierdoor vindt er geen verbetering plaats ten opzichte van het huidige jeugdbeleid.
3. Breed jeugdbeleid
Het basis jeugdbeleid, maar dan uitgebreid naar de plannen van het Ministerie van Jeugd
en Gezin en aansluitend op het provinciale beleid (Jong in Fryslan). Dit houdt in:
de gemeente is de regisseur in het jeugdbeleid: de gemeente neemt de regie in het
jeugdbeleid volledig op zich. De gemeente is eindverantwoordelijk en de centrale
plek voor alle beleidsterreinen die met jeugd te maken hebben;
een wethouder jeugdbeleid: er is een wethouder verantwoordelijk voor alle beleid
tussen 0 en 25 jaar, dus inclusief welzijn, onderwijs en zorg. Hij/zij is dus
verantwoordelijk voor de JGZ, peuterspeelzaalwerk, onderwijs, aansluiting
jeugdzorg, kinderopvang, jeugd- en jongerenwerk etc.;
integrate jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar: het consultatiebureauteam werkt van
0 tot 12 jaar. Het aanbod van 12 tot 19 jaar sluit aan op de aanpak van 0 tot 12,
maar is meer direct gericht op de jongeren zelf dan op de ouders;
opvoedingsondersteuning: er komt een samenhangend en afgestemd aanbod van
opgroei- en opvoedingsondersteuning van 0-25 jaar;
kindcentrum: er is minimaal een kindcentrum in de gemeente waar de coordinatie
van zorg rond jongeren van 0-25 plaatsvindt. JGZ, schoolmaatschappelijk werk
etc. kunnen van Meruit him werk doen. Hier kunnen ouders en opvoeders evenals
de jongeren zelf terecht voor informatie, vragen en ondersteuning;
jongerencentra (voorzieningen)verspreid over de gemeente zijn gebouwen
beschikbaar voor de activiteiten voor jongeren van diverse leeftijdsgroepen.
Kinderwerk, tienerwerk en jeugd- en jongerenwerk wordt gestimuleerd in zijn
activiteiten, die een educatief karakter krijgen;
dorpsnetwerken: in alle dorpen is een dorpsnetwerk aanwezig. De gemeente is
verantwoordelijk voor de continuiteit van deze dorpsnetwerken; gemeentelijk