de gemeente bevordert de samenwerking tussen de diverse instellingen en is de initiator om te komen tot een structureel overleg en overdrachtssysteem, zowel lokaal als regionaal; er worden dorpsnetwerken opgezet, alleen in die delen van de gemeente waar dit hoogst noodzakelijk is (achterstands- en overlastgebieden); de activiteiten voor jongeren blijven behouden, maar worden niet uitgebreid; fysieke ruimte voor de j eugd wordt niet van tevoren gepland in bestemmings- plannen; structureel overleg tussen de instellingen blijft op het huidige niveau: platform jeugd (gemeente, politie en jeugd- en jongerenwerk) en ad-hoc overleg met welzijnsinstellingen en politie. Resultaat: Weinig veranderingen ten opzichte van de huidige werkwijze, maar het beleid zal hierop vastgesteld worden. De gemeente zal op de huidige wetgeving anticiperen. Gevolgen: Er wordt niet ingespeeld op de vragen en de knelpunten van de diverse instellingen. Hierdoor vindt er geen verbetering plaats ten opzichte van het huidige jeugdbeleid. 3. Breed jeugdbeleid Het basis jeugdbeleid, maar dan uitgebreid naar de plannen van het Ministerie van Jeugd en Gezin en aansluitend op het provinciale beleid (Jong in Fryslan). Dit houdt in: de gemeente is de regisseur in het jeugdbeleid: de gemeente neemt de regie in het jeugdbeleid volledig op zich. De gemeente is eindverantwoordelijk en de centrale plek voor alle beleidsterreinen die met jeugd te maken hebben; een wethouder jeugdbeleid: er is een wethouder verantwoordelijk voor alle beleid tussen 0 en 25 jaar, dus inclusief welzijn, onderwijs en zorg. Hij/zij is dus verantwoordelijk voor de JGZ, peuterspeelzaalwerk, onderwijs, aansluiting jeugdzorg, kinderopvang, jeugd- en jongerenwerk etc.; integrate jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar: het consultatiebureauteam werkt van 0 tot 12 jaar. Het aanbod van 12 tot 19 jaar sluit aan op de aanpak van 0 tot 12, maar is meer direct gericht op de jongeren zelf dan op de ouders; opvoedingsondersteuning: er komt een samenhangend en afgestemd aanbod van opgroei- en opvoedingsondersteuning van 0-25 jaar; kindcentrum: er is minimaal een kindcentrum in de gemeente waar de coordinatie van zorg rond jongeren van 0-25 plaatsvindt. JGZ, schoolmaatschappelijk werk etc. kunnen van Meruit him werk doen. Hier kunnen ouders en opvoeders evenals de jongeren zelf terecht voor informatie, vragen en ondersteuning; jongerencentra (voorzieningen)verspreid over de gemeente zijn gebouwen beschikbaar voor de activiteiten voor jongeren van diverse leeftijdsgroepen. Kinderwerk, tienerwerk en jeugd- en jongerenwerk wordt gestimuleerd in zijn activiteiten, die een educatief karakter krijgen; dorpsnetwerken: in alle dorpen is een dorpsnetwerk aanwezig. De gemeente is verantwoordelijk voor de continuiteit van deze dorpsnetwerken; gemeentelijk

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 37