Onlangs zijn de eerste resultaten gepresenteerd en de nieuwe werkwijze lijkt succesvol te zijn. Waar in de oude werkwijze 60% al aan het begin van het traject afViel is dit nu gereduceerd tot 19%. Dit betekent ook dat de kosten van de pilot over 2007 hoger uitkomen dan geraamd. Inmiddels zijn er al 88 intakes geregistreerd, dit is meer dan begroot. De pilot in Harlingen kost hierdoor 25.000,- meer dan begroot. Hiervoor is voldoende budget beschikbaar in de bestaande reserveringen t.b.v. schuldhulpverlening. Vanuit de stimuleringsregeling 2006 zijn nog gelden gereserveerd. Hiervan kunnen de extra kosten van 25.000,— betaald worden. Vanwege het succes van de pilot wordt voorgesteld de vemieuwing ook in te voeren bij de andere zeven gemeenten waar de Dienst het beleid voor uitvoert. Hiervoor komt een apart voorstel in december 2007. Voorstel: ten behoeve van de pilot schuldhulpbverlening Harlingen een bedrag beschikbaar stellen van 25.000,- (kan in worden voorzien binnen de begroting) Langdurigheidstoeslag De verstrekkingen in het kader van de langdurigheidstoeslag zijn over de eerste drie kwartalen van 2007 ruimschoots binnen het geraamde budget gebleven. In het najaar wordt nog wel wat extra aanvragen verwacht, maar budget behoeft geen bijstelling. Kwijtschelding. De regeling wordt uitgevoerd door de gemeenten zelf. Uit informatie blijkt dat de meeste gemeente kwijtschelding beoordelen op 100%. Er zitten een aantal verschillen in beoordeling de ene gemeente doet dit op basis van de bijstandsnorm de andere gemeenten hanteert een inkomensgrens van iets meer dan het minimum. Opvallend is dat in ieder geval in een tweetal gemeenten geen kwijtscheldingsregeling bestaat voor de OZB. En in een gemeente wordt kwijtschelding verleend van hondenbelasting voor de eerste hond. Van twee gemeenten is geen reactie binnengekomen. Het kwijtscheldingsbeleid loopt uiteen. Hierdoor kan het voorkomen dat iemand met een minimuminkomen extra of juist minder bestedingsruimte heeft, afhankelijk van de gemeente waar hij/zij woonachtig is. De Beleidsruimte van de Dienst heeft geen invloed op het kwijtscheldingsbeleid per gemeente, wel is het wenselijk om binnen de afzonderlijke gemeente te kijken naar het effect op de koopkracht van minima aan de hand van het geldend gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid. Aanbeveling: het is wenselijk dat binnen gemeenten meer gekeken wordt naar de gevolgen van het gemeentelijke kwijtscheldingsbeleid op de bestedingsruimte van mensen met een minimum inkomen. Afstemmen van het beleid in de regio, rekening houdende met de het minimabeleid van de de Dienst is gewenst. Samenhang met participatie en werk Participatie in de samenleving is een groot goed. Met name het Rijk heeft hier een groot speerpunt van gemaakt. Dit vertaalt zich ook weer in gemeentelijk Dienstbeleid. Met name op dit vlak is er een directe relatie met de verschillende prestatievelden in de Wmo. 7 F.valuatie armoedebeleid oktober 2007 Dienst Noord West Fryslan

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 54