Beleidsnotitie modcmisering Wsw
Bij de beweging Van binnen naar buiten' staan de volgende uitgangspunten centraal:
1De Sw-geindiceerde dient in een zo regulier mogelijke omgeving te werken;
2. Arbeidsontwikkeling en mobiliteit staan voorop;
3. De focus van de uitvoering is gericht op detachering (trede 3) en begeleid werken (trede
4) met als uiteindelijk doel uitstroom (trede 5).
2.2 Ambities
Inzicht in het Wsw-bestand
Om de beweging Van binnen naar buiten' te kunnen maken is er inzicht nodig in het Wsw-
bestand. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de mensen die al werkzaam zijn in het kader
van de Wsw en mensen die instromen in de sociale werkvoorziening. Bij de eerste groep wordt
gekeken wie er mogelijkheden en competenties heeft om in een meer reguliere omgeving werk
zaam te zijn en daarmee een stap kan maken op de ladder. Voor de nieuwe instroom vanaf de
wachtlijst kiest de gemeente en haar uitvoeringsorganisatie ervoor om vanaf het eerste begin in te
zetten op een zo regulier mogelijke plaatsing (en daarmee zo hoog mogelijk op de ladder).
Om zowel de personen die al werkzaam zijn in de Sw als de mensen die instromen vanaf de Wsw
wachtlijst, zo hoog mogelijk te kunnen plaatsen in de ladder, wordt per werknemer bepaald op
welke trede hij zal beginnen of al aan het werk is en welke instrumenten de Sw-er nodig heeft
zodat hij naar een hogere trede kan doorklimmen (inzicht in het Wsw bestand). Hiervoor zal per
trede de startkwalificaties worden geformaliseerd. Per Sw-er wordt er door onze uitvoeringsorga
nisatie een individueel ontwikkelingsplan (IOP) opgesteld waarin de te ondememen activiteiten
zijn opgenomen en een tijdspad.
Opschoning wachtlijst
Een logisch gevolg van het verktijgen van inzicht in het Wsw-bestand is dat de Wsw-wachtlijst
zal worden opgeschoond. Na deze 'opschoning' mogen alleen Sw-geindiceerden op de wachtlijst
staan die ook feitelijk beschikbaar zijn voor werk. Bij het vaststellen van het budget van 2009
tellen namelijk alleen die Sw-ers mee die ook daadwerkelijk beschikbaar zijn voor werk. De plaat
sing op de wachtlijst voor de personen die niet beschikbaar zijn voor werk wordt beeindigd op de
datum dat dit is vastgesteld. Wanneer een persoon van de wachtlijst wordt gehaald, is de Sw-
uitvoeringsorganisatie er voor verantwoordelijk de gemeente en, indien nodig, het UWV hierover
te informeren. De Sw-uitvoeringsorganisatie is hierbij verantwoordelijk voor een goede over-
dracht van de gegevens. Door de opschoning van de wachtlijst zal er alleen nog aandacht, energie
en middelen worden besteed aan de 'echte' Sw-ers.
Voorbereiding tijdens wachtlijstperiode
Een belangrijke prestatieafspraak is al opgenomen in de kademota (kader 2) en houdt in dat de
Sw-uitvoeringsorganisatie binnen 1 jaar aan de Sw-geindiceerde een passend aanbod zal doen. Dit
betekent echter niet dat personen een jaar thuis kunnen zitten om te wachten op dat aanbod. Wij
stellen ons tot doel dat vanaf het moment dat iemand voor de Wsw is geindiceerd, hij direct zal
worden ondersteund door de Sw-uitvoeringsorganisatie. Het doel van dit Voortraject' is dat de
Sw-er dusdanig wordt ondersteund, dat terug- en/ of uitval tijdens de 'wachtlijstperiode' zo veel
mogelijk wordt voorkomen (zie figuur II).
Begeleiding bij terugval
Terugval kan niet alleen plaatsvinden tijdens de 'wachtlijstperiode' maar ook wanneer iemand
werkzaam is als Sw-er. De Sw-uitvoeringsorganisatie zal dan ook moeten zorgen voor begeleiding
zodat de terugval zo min mogelijk zal voorkomen (in sommige gevallen is het ziektebeeld overi-
gens dusdanig dat terugval niet kan worden voorkomen).