Bcleidsnotitie modcmiscring Wsw
Wanneer terugval niet kan worden voorkomen, zal de Sw-er worden begeleid naar de trede waar-
voor hij wel geschikt is. Sw-ers die hun indicatie aan de 'onderkant' verliezen (AWBZ), zullen
door de Sw-uitvoeringsorganisatie worden begeleid zodat zij niet tussen wal (de Sw-
uitvoeringsorganisatie) en schip (UWV) vallen. Zoals eerder al naar voren kwam is de Sw-
uitvoeringsorganisatie er voor verantwoordelijk dat de personen die hun indicatie verliezen wor
den overgedragen aan de gemeente en/ of het UWV. De Sw-uitvoeringsorganisatie heeft hierin
een regiefunctie (zie figuur II).
Ambitie: zo hoog mogelijk
op de werkladder
Instroom
Terugval
Wachtlijst
Uitval aan
onderkant
Regiefunctie
bij overdracht
Trede 4: Begeleid werken
(Een reguliere baan met subsidie)
Trede 3:
Detachering
Trede 1: Beschutte werkplek binnen
(Ondersteuning passende werkplek, veiligheid)
Trede 2:
Beschutte werkplek buiten
Trede 5: Reguliere baan (uitstroom)
(Een reguliere baan ponder subsidie)
(Zelfstandig kunnen 'meedoen'in de samenleving)
Trede 0:
Testen training
(Voortraject waarbij de geindiceerde wordt ondersteund
vpdat hij %o hoog- en snel mogelijk in de Wsw kan in-
stromen.)
Figuur III: De Sw-werkladder bij 'terugval
Gunnen Social return
Door de opkomst van lage lonen landen en de ontwikkeling van de doelgroep2 is het voor onze
Sw-uitvoeringsorganisatie moeilijker geworden om de exploitatie sluitend te houden (desondanks
is dit overigens wel gelukt). De ambitie van de gemeenten en haar uitvoeringsorganisatie is echter
dat de Sw-ers gaan werken in een zo regulier mogelijke omgeving.
Om dit doel toch te behalen zullen werkgevers actief worden benaderd (zie ook werkgeversbena-
dering). Wij stellen voor dat de gemeente de bereidheid uitspreekt de Sw-uitvoeringsorganisatie
gemeentelijke opdrachten te gunnen en Sw-ers op te nemen in de gemeentelijke organisatie.
Wanneer de gemeente hiermee akkoord gaat, zullen zij dit afstemmen met het gemeentelijke aan-
bestedingsbeleid. Het mes snijdt hiermee aan twee kanten: meer Sw-ers aan het werk en minder
gemeentelijke bijdrage bij eventuele exploitatietekorten. Daamaast wordt de ambitie 'het werken
in een zo regulier mogelijke omgeving' ondersteund.
2 Sinds 1998 zijn de criteria om een Sw-indicatie te krijgen verzwaard. Hierdoor heeft de Sw-
uitvoeringsorganisatie te maken met een zwaardere doelgroep die meer begeleiding nodig heeft.
10/23