Bc.lcidstaotit.it: moderniserina Wsw De regiegroep zal een voorstel ontwikkelen waarbij wordt stilgestaan bij mogelijk te hanteren normen (over de gunning van opdrachten en het opnemen van Sw-ers in de gemeentelijke orga- nisatie). De regiegroep zal dit voorstel aanbieden aan het bestuur van de GR die het vervolgens zal aanbieden aan de colleges. Bij instenrming van de colleges zal het ter besluit aan de raad wor- den voorgelegd. Naast het gunnen van opdrachten stellen wij voor dat de gemeente bij het aangaan van contrac- ten de vraag stelt aan de potentiele opdrachtnemers, of zij ook mee willen werken aan 'social re turn'. Bij 'social return' benutten gemeenten hun positie als opdrachtgever van tal van projecten om de regionale werkgelegenheid te bevorderen. Het gaat bij 'social return' om reintegratie naar de arbeidsmarkt van personen waarvoor de gemeente de inkomens- en reintegratiezorg heeft (Sw-ers, maar bijvoorbeeld ook WWB-ers). Men kan hierbij denken aan bijvoorbeeld het be- schikbaar stellen van leerwerkplekken. Het gaat dus om een vraag waarin de bereidheid wordt gevraagd aan organisaties om aan 'social return' mee te willen werken. Het gaat hier nadrukkelijk niet om een gunningcriteria in een bestek. De regiegroep zal dit verder uitwerken en een voorstel opstellen. Bij instemming van het bestuur van de GR en vervolgens de colleges zal het voorstel bij de raden ter besluit worden aangeboden. Naast de 'social return vraag' stellen wij voor dat de gemeente aan de potentiele opdrachtnemer vraagt of zij producten willen/ kunnen afnemen van de Sw-uitvoeringsorganisatie (de 'afname- vraag'). De verschillende afdelingen van de gemeente zullen doordrongen moeten zijn van de 'social re turn-' en de 'afnamevraag'. Er zal dan ook structured overleg plaats moeten vinden tussen de gemeentelijke afdelingen die opdrachten verstrekken en de afdeling sociale zaken van de gemeen te. Het is van belang dat er binnen de afdeling sociale zaken kennis is over wat de Sw- uitvoeringsorganisatie kan bieden. Binnen de regiegroep zal deze kennis worden verworven. Werkgeversbenadering Beeldvorming Om de gewenste doelstellingen te bereiken en de prestatieafspraken (zie hoofdstuk 3, de regie- en sturingsopgave) na te kunnen komen is, naast kennis van het aanbod (het Wsw-bestand), de ken nis over de vraag noodzakelijk. Onze Sw-uitvoeringsorganisatie zal hiervoor een werkgeversbe nadering ontwikkelen. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van de bij de gemeente aanwezige kennis en het gezamenlijke netwerk. De gemeente kan hierdoor op haar beurt ook gebruik maken van het netwerk en de kennis binnen de Sw-uitvoeringsorganisatie en overige gemeenten. Daar we een gezamenlijk doel nastreven zou er geen sprake moeten zijn van concurrentie. Naast het ontwikkelen van een werkgeversbenadering is het minstens zo belangrijk om te werken aan de beeldvorming over de Wsw en haar uitvoeringsorganisatie. Uit een studie van Cedris is gebleken dat er veelal een negatief beeld bestaat bij zowel bedrijven als individuen over het Sw- bedrijf en de mogelijkheden van haar werknemers. De Sw-uitvoeringsorganisatie zal blijvende aandacht besteden aan (verbeteren van) de beeldvorming. Hierbij kan men denken aan het orga- niseren van meerdere open dagen in een jaar, het 'linken' van de website van de Sw- uitvoeringsorganisatie op de website van de gemeente en het organiseren van een banenmarkt waarbij bedrijven in contact kunnen komen met Sw-ers. Tot slot stellen wij voor dat de Wsw een rol krijgt binnen het SUWI-keten overleg. Aangezien de SUWI-partners (gemeente, CWI en UWV) allemaal te maken hebben met de Wsw kan er binnen dit overleg afstemming plaatsvinden. C1

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 70