consequentie dat ten onrechte gedane verstrekkingen via een civieie procedure moeten worden teruggevorderd. Het aspect beoordeiing van de rechtmatigheid van verstrekkingen vraagt om capaciteit: zowel in kwantiteit als kwaliteit. Eveneens zullen in de komende jaren de relaties met de zorgaanbieders worden geevalueerd. Op de middellange termijn wordt gestreefd naar een beperking van 10 zorgaanbieders tot een drietal. Daarbij dient ook aandacht te worden besteed aan verschuivingen in het personeel van de zorgaanbieders, zodat door deze verschuivingen niet - op termijn - leiden tot werkloosheid en een beroep op uitkeringen. Er vindt op termijn een verschuiving plaats in de zorgafname op het gebied van huishoudelijke hulp doordat - anders dan onder de AWBZ - zorg wordt geleverd conform de indicatie en niet langer op basis van productieafspraken. Hierdoor stijgt de afname van relatief goedkopere huishoudelijke hulp 1 in plaats van huishoudelijke hulp 2. De aanbesteding van het collectief vervoer gehandicapten is in de komende tijd aan de orde. Bij deze aanbestedingen moet niet worden gekeken naar specifieke doelgroepen, maar zal worden gekozen voor een benadering van het collectieve vervoer in zijn totaliteit. Aanbestedingen kunnen in de toekomst succesvoller zijn wanneer bijvoorbeeld een combinatie wordt gemaakt met gehandicapten vervoer, leerlingenvervoer, individueel openbaar vervoer en zelfs ambulancevervoer. Hierbij speelt ook het belang van de financiele beheersbaarheid een grote rol. WMO-breed - binnen de deelnemende gemeenten - staan vijf thema's de komende jaren centraal: De ontwikkeling van het WMO+loket (varierend van onderbrengen in de publiekswinkel tot het invoeren van de omtinker als schakel op dorpsniveau). Burgerparticpatie (WMO-raad voor advies aan gemeenten). Mantelzorg (op lokaal niveau oppakken van informatie aan en ondersteuning van mantelzorgers) Vrijwilligerswerk. Communicatie (informatievoorziening aan burgers). Het mag duidelijk zijn dat gelet op de verdeling van taken tussen de Dienst en de gemeenten intensief contact en overleg noodzakelijk om de mogelijkheden en kansen voor uitkeringsgerechtigden optimaal te benutten, En om een bijdrage te kunnen leveren aan de leefbaarheid van de lokale en regionale samenleving. Bij de doorontwikkeling van het beleid zal verder gewerkt worden aan de samenhang van de ondersteuning van de burger. Ook zal de beheersbaarheid van kosten centraal staan. De ontwikkeling van beleid zal zich richten op de collectiviteit. Daarbij wordt gedacht aan functionaliteiten als woonzorgcomplexen, serviceabonnementen en dergelijke. Vanuit deze vormen van geintegreerde en collectieve zorg- en dienstverlening kunnen de noodzakelijke individuele voorzieningen aanzienlijk worden beperkt. Wellicht ontstaan er in de loop van de ontwikkeling van de WMO nog meer vormen van collectieve zorgverlening en ondersteuning. De zorgketen (mantelzorg vrijwilligerswerk professionele zorg) is van grote betekenis voor het beheersbaar houden van het bieden van huishoudelijke zorg. De WMO beoogt ook de verantwoordelijkheid van burgers voor elkaar te stimuleren. Het is dus van groot belang om de huidige omvang van de mantelzorg, de directe omgeving van de zorgvrager, in stand te houden. Ondersteuning van die mantelzorg is daarbij een onmisbaar element. Vrijwilligerswerk, in welke vorm dan ook, kan daarin een belangrijke bijdrage leveren. De professionele zorg dient als sluitstuk van de keten. Voor de verdere ontwikkeling van de WMO is de afstemming tussen gemeenten onderling en tussen de gemeenten en de Dienst ten aanzien van de relevante prestatievelden van de WMO van groot belang. De ontwikkeling van het WMO-loket is essentieel. Van daaruit moet een verdere bijdrage worden geleverd aan het versterken van de samenleving door onder meer de mantelzorg en het vrijwilligerswerk. De realisatie van het WMO+ loket is een prioriteit voor de komende jaren. In dit loket moet alle informatie op alle prestatievelden van de WMO worden samengebracht met alle informatie 16 concept meerjarenperspectief Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan 2009 - 2012

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 34