Alle processen zijn beschreven in hun onderliggende samenhang; de organisatie past de processen stelselmatig en pianmatig aan op basis van veranderde omstandigheden; de te behalen resultaten vormen het referentiekader. Beleid Het beleid is ook gebaseerd op de totale organisatie als ondernemer; wat de klant, het bestuur, de omgeving en de medewerker beleeft, is zeer belangrijk als input voor het beleid. Middelen en ICT Financien dienen om het beleid te ondersteunen en te beheersen; prestatiegegevens ten aanzien van alle processen zijn bekend; er is sprake van een ver doorgevoerd budgethouderschap en mandatering. Relatie met bestuur Er wordt gestuurd op schadelastbeperking, risicobeheersing en doelrealisatie als gevolg van de uitvoering van wet- en regelgeving. Dit is met het bestuur afgestemd en is de opdracht van het bestuur. Relatie met de colleges en raden Naast de formele jaarlijkse beleidscyclus worden - via haar bestuursleden en via Zwarte Haansessies - colleges en raden actief geinformeerd over trends en nieuw - en (voortgang in) bestaand beleid. Relatie met client De systemen zijn zodanig ingericht dat de klantgegevens input zijn voor het dagelijks handelen; de Dienst weet dat hij van zijn klant afhankelijk is en hanteert product/markt-combinaties. Relatie met de omgeving Er is een open en intensieve relatie en samenwerking met gemeenten, het maatschappelijk middenveld en andere actoren en organisaties die de klanten van de dienst vertegenwoordigen. Relatie met IWI De organisatie beschikt over een systeem van kwaliteitszorg en er is sprake van voortdurende verbetering; er zijn in het kader van de single audit geen verrassingen en er is sprake van risicobeheersing; er bestaat een professionele relatie met IWI met betrekking tot de wettelijke kaders op het gebied van werk en inkomen. Prestaties Het effect van beleid wordt gemeten; er is evenwicht tussen de afgesproken inzet van middelen en het beleid; de bijdragen uit de keten zijn onderdeel van de prestaties; het management beheer(s)t de eigen resultaatverantwoordelijke eenheid. De verdergaande ontwikkeling naar een ondernemende dienst moet in de jaarlijkse programmabegrotingen worden omgezet in concrete acties. 23 concept meerjarenperspectief Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan 2009 - 2012

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 41