deze aanbeveling. In de praktijk van Leeuwarderadeel worden wethouders niet formeel
uitgenodigd voor de raadsvergadering door het presidium, maar bestaat de stilzwijgende
verwachting dat ze elke raadsvergadering aanwezig zijn.
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
In dit artikel gaat het, naast om de geheime stukken, om de zogenaamde 'achterliggende'
stukken waarvan vaak in de raadsvoorstellen melding wordt gemaakt (ambtelijke adviezen,
toelichtende nota's, etc.).
Een agendapunt kan betrekking hebben op een grote hoeveelheid verschillende stukken, die
bijvoorbeeld het voorstel tot het bouwen van een nieuwe bibliotheek onderbouwen. Omdat
raadsleden zich bezighouden met een groot aantal verschillende onderwerpen en voorstellen,
is het in de meeste gevallen niet wenselijk dat raadsleden alle onderliggende stukken krijgen
toegezonden. Uiteraard dienen alle raadsleden en andere geinteresseerden de mogelijkheid te
hebben om alle stukken desgewenst in te zien. Hiervoor hebben ze wel voldoende tijd nodig.
Daarom worden alle stukken gelijktijdig met het verzenden van de schriflelijke oproep ter
inzage gelegd.
Een stuk is een 'document' in de zin van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB). Een
document houdt in: een bij een bestuursorgaan berustend schriftelijk stuk of ander materiaal
dat gegevens bevat. Onder documenten vallen niet alleen de door de overheidsorganen
gecreeerde stukken of ander materiaal. Ook alle van buiten komende stukken en ander voor
overheidsorganen bestemd materiaal zoals agenda's, notulen, (concept)adviezen en
magneetbanden verkrijgen de status van document in de zin van de WOB.
Het kan niet de bedoeling zijn, dat een lid van de raad of een ander het originele stuk mee naar
huis neemt. Dit zou betekenen dat andere raadsleden en geinteresseerden niet meer de
mogelijkheid hebben om het document in te zien. Een raadslid of een andere ge'interesseerde
mag echter wel een kopie van een ter inzage gelegd stuk maken.
De griffier vervult de secretariaatsfunctie ten dienste van de raad. Het ligt dan ook in de rede
dat stukken, die betrekking hebben op de agenda en de voorstellen van de raadsvergadering en
die geheim moeten blijven bij hem ter inzage worden gelegd. Op verzoek van de leden van de
raad kan de griffier inzage aan hen verlenen.
Artikel 14 Openbare kennisgeving
Met dit artikel wordt invulling gegeven aan het voorschrift van artikel 19, tweede lid, van de
Gemeentewet. Voor wat betreft de wijze van publicatie is aangesloten bij artikel 3:12 van de
Algemene wet bestuursrecht. Bij de herziening van het reglement is tevens de verplichting
opgenomen de agenda en stukken ook op het internet te plaatsen. Vanuit het oogpunt van
service aan de burger is dit gewenst. Elke gemeente beschikt over een website. Dit is echter
niet verplicht op grond van de Gemeentewet.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 15 Presentielijst
De verplichting tot het hebben van een presentielijst vloeit voort uit artikel 20 Gemeentewet.
In dit artikel wordt de procedure vastgelegd. De handtekeningen op de presentielijst zijn
bedoeld om formeel vast te stellen, dat het vergaderquorum aanwezig is. De lijst kan niet
dienen om het stemquorum vast te stellen; daarvoor geldt artikel 29 van de Gemeentewet.