februari 2003. A1 eerder was in de Gemeentewet de verplichting voor het college opgenomen
(artikel 60), door middel van een amendement is dit nu ook voor de raad geregeld in artikel
23, vijfde lid van de Gemeentewet. Tijdens de behandeling van dit amendement in de Tweede
Kamer is aangegeven dat de besluitenlijst op zo kort mogelijke termijn moet worden
gepubliceerd. Dit kan voordat het verslag is vastgesteld aangezien de besluitenlijst 'slechts'
een overzicht geeft van (alle) door de raad genomen beslissingen (dus niet alleen besluiten in
de zin van de Algemene wet bestuursrecht maar ook bijvoorbeeld een afspraak om een
werkbezoek af te leggen).
Andere vormen van verslaglegging zijn ook mogelijk. Bijvoorbeeld een geluidsopname van
de raadsvergadering op CD, met een overzicht van de sprekers, de onderwerpen -voorzien van
tijdscodes- en een besluitenlijst.
Artikel 20 Ingekomen stukken; mededelingen
Omtrent de (aan de raad gerichte) ingekomen stukken worden alleen voorstellen gedaan en
besluiten genomen van procedurele aard, bijvoorbeeld ter kennisneming, steunen, afwijzen, in
behandeling nemen, doorsturen naar een raadscommissie, doorsturen naar het college etc.
Inhoudelijke discussie over de stukken kan de voorzitter buiten de orde verklaren. Wanneer
een ingekomen stuk leidt tot inhoudelijke discussie en besluitvorming, dient dit op de
gebruikelijke wijze te worden voorbereid.
De schriftelijke mededelingen van het college aan de raad komen in principe ook bij de raad
binnen. De mededelingen zijn dan ook een ingekomen stuk. Verder bewaakt de voorzitter de
orde van de vergadering. De raad stelt op voorstel van het presidium de wijze van afdoening
van de ingekomen stukken vast. In eerdere versies van het reglement was deze taak bij de
voorzitter gelegd. Het is logischer, nu er een presidium is, deze taak hier neer te leggen.
Artikel 21 Aantal spreektermijnen
Indien de raad van mening is, dat na de tweede termijn verdere beraadslaging nodig is, kan hij
daartoe uitdrukkelijk besluiten. Het tweede lid benadrukt dat de voorzitter elke spreektermijn
afsluit. Dit behoeft overigens niets te veranderen aan de praktijk dat een portefeuillehouder
antwoordt na de inbreng van de raadsleden in de eerste en tweede termijn.
Het stellen van vragen dient ook als een spreektermijn beschouwd te worden. Een verzoek van
een raadslid na afloop van de tweede termijn om nog een korte reactie te geven, dient de
voorzitter niet te honoreren.
De beraadslaging over een motie vindt niet plaats in afzonderlijke termijnen, maar gelijktijdig
met de beraadslaging over het betreffende, aan de orde zijnde onderwerp.
Artikel 22 Spreektijd
Het artikel strekt ertoe te benadrukken dat de raad ook uit eigen initiatief regels kan stellen
over de spreektijd van de leden. De voorzitter hoeft dit niet voor te stellen. De voorzitter kan
in het kader van zijn taak tot het handhaven van de orde tijdens de vergadering wel
wijzigingen voorstellen in de omvang van de spreektijd.
Artikel 23 Handhaving orde; schorsing
Het eerste lid verzekert dat raadsleden vrijelijk kunnen spreken. Wel zijn interrupties
toegestaan voor zover de voorzitter bij een overvloed aan interrupties of in het belang van de
voortgang van de beraadslagingen niet bepaalt dat een spreker zijn betoog zonder verdere
interrupties afrondt. Om te bevorderen dat leden van de raad zich niet belemmerd voelen om
him mening te uiten, is in artikel 22 Gemeentewet bepaald dat zij niet in rechte te vervolgd