ALGEMENE TOELICHTING op de Wachtiijstverordening WSW. De Wet Sociale Werkvootziening (hiema: De Wet) omschrijft de wachtlijst als een overzicht van ingezetenen die geindiceerd zijn, geen Wsw-dienstbetrekking hebben en beschikbaar zijn een dergelijke dienstbetrekking te aanvaarden. De volgorde waarin Wsw-dienstvetbanden worden aangeboden wordt bepaald door de volgorde van plaatsing op de wachtlijst. De raad heeft echter de mogelijkheid uitzonderingen te maken op de algemene regel, mits zij die uitzonderingen vastleggen in een verordening. Dit geeft de raad de mogelijkheid een doelgroepenbeleid te voeren. De wctgever onderstrcept het belang van het wachtlijstbeheer door het onderwerp van het uitvoeringsbesluit over te hevclen naar de wettekst. Rode draad in artikel 12 van De Wet is dat, zoals de memorie van toelichting aangeeft, gemeentcn meer mogelijkhedcn krijgen de wachtlijst te gaan beheren. De Wet wijst het beheer van de wachtlijst expliciet toe aan he||college. Dit betekent overigens niet dat het college dat zelf moet uitvoeren. Het college kan deze taak mandateren aan dcrde partijcn zoals de uitvoeringsorganisatie. In deze verordening vindt u de uitwerking hiervan. De Wet stelt het CWI verantwoordelijk voor de (her)indicatie van ingezetenen van de gemeente. Het college heeft echter in bepaalde gevallen de bevoegdheid deze (her)indicaticbeschikking in te trekken. Het college kan dit doen indien de gcindiceerde passendc arbeid weigert) niet meewerkt aan behoud van arbeidsbckwaamheid, niet meewerkt aan herindicatie, door verwijtbaar handelen ontslagen wordt, de dienstbetrekking opzegt of niet beschikbaar is. De (her)indicatiebeschikking vervalt van rechtswege indien de geindiceerdc de leeftijd van 65 jaar bcreikt, overlijdt of een reguhere baan buiten de sociale wcrkvoorziening aanvaardt. De Wet maakt ten slotte mogelijk dat geindiceerden, vooruidopend op plaatsing in de Wsw zonder consequenties voor de indicatie een dienstverband kunnen aanvaarden of op andcre wijze aan de slag gaan als dat erop is gericht de arbeidsbekwaamheid op peil te houden. Dat betekent dat het college geindiceerden op de wachtlijst bijvoorbeeld met gebruikmaking van reintegratiemiddelcn een traject of dienstverband ter acdvering kunnen aanBieden zonder dat dat gevolgen heeft voor de indicatie. Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken Het Uitvoeringsbesluit WSW legt de gemeente de vcrplichting op de geindicccrde burger informatie te verstrckken aan de hand waarvan de burger kan controleren of het college hem op de juistc wijze op de wachtlijst heeft geplaatst en hem op het juiste moment een Wsw-dienstbctrckking aanbiedt. Bij de behandcling van De Wet is daamaast toegezegd dat burgers actief en periodick worden gcinformeerd over beide zaken. Regeling uitvoering sociale werkvootziening en begeleid werken Volgens De Wet bestaat de wachtlijst uit geindiceerden die beschikbaar zijn voor het aanvaarden van een Wsw-dienstbetrekking. De Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken (hiema de Uitvoeringsregeling) geeft nadere invulling aan het begrip beschikbaarheid. De Uitvoeringsregeling (artikel 4, eerste lid, onder a t/m d) stelt dat een gelndiceerde niet beschikbaar is indien hij langer dan 13 weken wegens ziekte of gebrek niet in staat is tot het verrichten van arbeid, een vrijheidstraf uitzit, niet in Nederland woont, een voltijdsscholing of opleiding volgt (tenzij gericht op het aanvaarden van een Wsw-dienstbetrekking) of uit zijn houding ondubbelzinnig blijkt dat hij niet bereid is een Wsw-dienstbetrekking te aanvaarden. 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 41