Relatie wachtlijstbeheer en financieel verdeelmodel
Het budget voor het uitvoeringsjaar wordt toegekend in oktober van het jaat daaraan voorafgaand.
De basis voor de budgettering wordt gevormd door het in een bijlage van de gemeentelijke
jaarrekening te verantwoorden totaal aantal geindiceerde inwoners op de wachtlijst en met een
dienstverband op 31 december van het jaar daaraan voorafgaand. Emstig gehandicapten tellen
daarbij mee voor 125%.
Hicrbij moet rekening worden gehouden met het landelijk vast te stellen garantiepercentage. Dit
percentage is voor 2008 vastgesteld op 97,5% van het op 30 juni 2007 gcrealiseerde aantal
dienstbetrekkingen, en is voor 2009 nog niet bekend. Gemcenten hebben in enig jaar minimaal recht
op het voor dat jaar vastgestelde percentage van het aantal te realiseren arbeidsjaren en het daaraan
gekoppelde budget van het voorafgaand jaar.
De lengte van de wachtlijst is een belangrijke factor bij het bcpalen van het budget. Het Rijk kiest
voor verdeling van de bcschikbare middclen op basis van behoefte. Voordeel van deze systematiek is
dat gemeenten met de grootste behoefte ook de grootste taakstelling krijgen. Nadeel is echter dat de
gekozen systematiek een kunstmatig lang gehouden wachtlijst beloont met een hoger budget.
Geindiceerdcn die niet beschikbaar zijn voor een Wsw-dienstvcrband dienen daarom voor de
periodc waarin dit het geval is te worden verwijderd van de wachtlijst.
Wachtlijstbeheer en de gemeenschappelijke regeling
Rol van college en raad
De Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna Wgr) stelt dat regelingen kunnen worden aangegaan
door burgemeesters, colleges, en gemeenteraderi. Indien burgemeesters een gemeenschappelijke
regeling (GR) aangaan spreken we van een burgemeestersregeling, indien colleges hun bevoegdheden
overdragen van een collegeregeling, en indien de raad haar bevoegdheden overdraagt van een
regeling die (mede) namens de raad is aangegaan.
De Wsw kent rondom de wacnmjst bevoegdheden toe aan zowel colleges (beheer) als raden
(verordeningen). Beide kunnen worden overgedragen aan de GR. Indien ook de raadsbevoegdheden
worden overgedragen ligt het voor de hanci dat raadsleden zitting hebben in het algemeen bestuur
van de regeling. Indien slechts collegebevoegdheden worden overgeheveld zouden raadsleden
volgens de Wet dualiscring gemeentelijke mcdebewindsbevocgdheden juist gecn zitting (meer)
moetcn hebben in het algemebmbestuur. De deelnemendc gemeenten aan GR WFW hebben de
collegebevoegdheden overgedragen aan de GR, maar dragen de raadsbevoegdheden niet over.
Regie op beleidsniveau
De gemeenteraad heeft zelf de bevoegdheid en verantwoordelijkheid voor het beheer van de
wachtlijst (het opstellen van beleid hieromtrent in de Verordening), maar maakt afspraken met het
college over de uitvoerende werkzaamheden. Deze bevoegdheden heeft het college overgedragen aan
de GR, dus deze worden op dit moment in feite uitgeoefend door het algemeen bestuur van de GR.
Waar in deze verordening en in de toelichting over college wordt gesproken, zullen deze
bevoegdheden in feite worden uitgevoerd door het algemeen bestuur van de GR.
De gemeente kiest in deze voor een verordening ten aanzien van beleid, beleid met een sociale
opgave waarin begrepen beleid op de wachtlijst. Dit beleid dient als kader voor het beheer van de
5