wachtlijst door het college. De gemeente spreekt met het college af dat zij telkens de bijgewerkte wachtlijst ter beschikldng heeft en dat zij periodiek wordt geinformeerd over het aantal gerealiseerde plaatsingen. Dit model heeft een aantal voordelen. Het biedt de gemeente de ruimte haar beleidsmatige verantwoordelijkheid te nemen zonder uitvoerende werkzaamheden naar zich toe te trekken. De gemeente hoeft geen capaciteit vrij te maken voor het daadwerkelijke beheer van de wachdijst, maar behoudt de mogelijkheid de kaders aan te geven, het beheer te controleren en te volgen. De gemeente maakt maximaal gebruik van de door het uitvoeringsbedrijf opgebouwdc kenms en ervaring. De aan het college toebedceldc uitvoeringswerkzaamheden zijn immers door het college overgedragen aan de GR. Nadeel van de regie op beleidsniveau is dat het beheer van de wachtlijst niet langer in eigen hand is vormgegeven. Dit betekcnt een toenemendc behoefte aan communicatie over de kaders van het wachtlijstbehecr en de rcalisatie van plaatsingen. De toencmende informatiebehoefte bij beide partijen houdt een risico op fouten in. Eventuele fouten kunnen leiden tot onder- of overrealisatie met alle gevolgen van dicn. De raad kiest crvoor zoveel mogelijk taken van het college te blijven belcggen bij de gemecnschappelijke regeling. De gemeente heeft behoefte aan sturing op financien en instroom. Het gekozen beleidsmodel biedt voldoende sturingsmogelijkheden voor de gemeente omdat ze zelf geen capaciteit kan vrijmaken voor de doelmatige uitvoering van de taken van het wachtlijstbeheer. De sociale opgave zoals verwoord in het gemeentelijk beleid Van binnen naar buiten Een hoofddoelstclling van de modemisering is om meer mensen met een arbeidshandicap buiten de beschutte werkomgeving van de Sw-uitvoeringsorganisatie te laten werken: 'de beweging van binnen naar buiten'. Het is goed om eerst het werken 'buiten' te definieren: alle werk dat buiten de beschutte omgeving van de Sw-uitvoeringsorganisatic wordt uitgevoerd (oftewel; vanaf tredc 3 in figuur 1). Het eerste kader nit de kademota is gericht op deze beweging 'van binnen naar buiten'. In dit eerste kader wordt gesteld dat de vaardigheden van iedere Sw-cr dusdanig moeten worden bevorderd dat hij zal uitkomen op zijn persoonlijk hoogst mogelijke vorm van arbeidsdcclname. I Iierbij wordt de zogenaamde Sw-werkladder als uitgangspunt genomen (zie figuur I). 1 =- Ik

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 43