Yoor langere tijd betekent in ieder geval dat wie tijdelijke beperkingen heefl, bijvoorbeeld
door een ongeluk, terwijl vast staat dat de handicap van voorbijgaande aard is, niet voor een
voorziening in het kader van deze Verordening in aanmerking komt. Betrokkene kan een
beroep doen op de hulpmiddelendepots van de Thuiszorgorganisaties die opgezet zijn in het
kader van de AWBZ. Uit deze depots kan men twee maal drie maanden een hulpmiddel gratis
lenen, welke periode kan worden verlengd, zij het dat dan huur is verschuldigd. Waar precies
de grens ligt tussen kortdurend en langdung ligt zal van situatie tot situatie verschillen. Een
uitzondering op de regel dat de aangevraagde voorziening langdurig noodzakelijk moet zijn,
wordt gevormd door situaties waarin voor een afzienbare periode hulp bij het huishouden
nodig is, bijvoorbeeld bij ontslag uit het ziekenhuis na een opname of bij een ontregeld
huishouden.
Lidl,adb.
Voorzieningen die in het kader van deze Verordening worden verstrekt dienen naar
objectieve maatstaven gemeten zowel adequaat als de meest goedkope voorziening te zijn.
Met nadruk wordt hierbij gesteld dat met het begrip adequaat bedoeld wordt: volgens
objectieve maatstaven nog toereikend. Hoewel datgene wat de aanvrager als adequaat
beschouwt mee zal moeten wegen in de beoordeling van het adequaat zijn van de
voorziening, zal ook het criterium van het goedkoop zijn, de kosten van de voorziening, een
rol spelen bij de uiteindelijke beoordeling van het al dan niet adequaat zijn van een
voorziening. Het gaat immers om gemeenschapsgeld. Eigenschappen die kostenverhogend
werken zonder dat zij de voorziening meer adequaat maken, zullen in principe niet voor
vergoeding in aanmerking komen. Daarbij kan een overweging zijn dat de bruikbaarheid van
een voorziening niet alleen door techmsche en functionele aspecten bepaald wordt. Tevens is
het denkbaar dat een product dat duurder is dan een vergelijkbaar product, langer meegaat en
dus uiteindelijk goedkoper is. Wat betreft het kwaliteitsniveau waarvan uitgegaan kan
worden, moge het duidelijk zijn dat bij een verantwoord, maar ook niet meer dan dat, niveau
dient te worden aangesloten. Het is uiteraard wel mogelijk een adequate voorziening te
verstrekken die duurder is dan de goedkoopst adequate voorziening, mits de aanvrager bereid
is het prijsverschil uit eigen middelen te betalen. Het begrip goedkoopst adequaat geeft het
bestuur mogelijkheden tot sturen binnen het beleid.
Lid 1, ad c.
Het probleem van het individu dient op grond van de wet te worden gecompenseerd. Dat
individuele probleem staat dan ook centraal bij de beoordeling van de aanvraag voor een
voorziening op grond van de wet.
Lid 2, ad a.
Algemeen gebruikelijke voorzieningen zijn voorzieningen waarover een met de aanvrager
vergelijkbare persoon, ook los van de beperking, zou kunnen beschikken. Deze voorzieningen
hoeven niet te worden verstrekt. Dit beginsel wordt al tientallen jaren gehanteerd in de sociale
wetgeving (AAW/WAO, voormalige Wet-Rea, Wvg) en heefl tot een omvangrijke
jurisprudentie geleid, die is vastgelegd in de definitie van dit begnp, zoals die is opgenomen
in artikel 1, onder r van deze Verordening. Waar de grens tussen wat algemeen gebruikelijk is
en wat dat niet is precies getrokken moet worden, zal afgemeten moeten worden aan
algemeen maatschappelijke normen en is ter invulling van het bestuur. Daamaast speelt de -
fmanciele- situatie van de aanvrager een rol, bezien in relatie tot de maatschappelijke normen
op het moment van de aanvraag. Met name die financial e situatie van de aanvrager kan leiden
tot een uitzondering op het beginsel dat geen algemeen gebruikelijke voorzieningen worden
verstrekt.
Dienst Sociale Werkgelegenheid Noardwest Fryslan 30
Verordening maatschappelijke ondersteuning
Vastgesteld door het bestuur op 27 September 2006 en laatstelijk gewijzigd in zijn vergadering op 2 apnl 2008.