Voor de diverse soorten voorzieningen zal een nadere regeling moeten worden gegeven in het
Besluit maatschappelijke ondersteuning Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Noardwest Fryslan, dat door het bestuur moet worden vastgesteld. Lid 1, onder c. bepaalt dat
het bestuur de omvang van een persoonsgebonden budget bepaalt. Het zal immers gaan om
een veelheid van verschillende persoonsgebonden budgetten voor verschillende
voorzieningen. Daarbij zullen, ter bevordering van de rechtsgelijkheid, eenduidige richtlijnen
noodzakelijk zijn. Invulling van deze richtlijnen vindt plaats in het Besluit maatschappelijke
ondersteuning Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan en de
beleidsregels.
Sub d. is komen te vervallen. De voorwaarden waaronder een PGB verstrekt wordt, staan in
de beschikking en in het program van eisen (zoals genoemd onder artikel 6 derde lid).
Sub e. is toegevoegd. Ook voorzieningen die door de klant middels een PGB in eigendom
worden aangeschaft, worden betaald uit gemeenschapsgeld. Zodra de klant door welke
omstandigheid dan ook niet langer gebruik maakt van de voorziening, kan deze worden
ingenomen voor hergebruik dan wel opnieuw aangeboden worden voor verkoop. Bij inname
van de voorziening moet onderzocht worden of eventueel door de klant ingebrachte eigen
betalingen verrekend moeten worden.
Lid 2 bepaalt dat in elk geval de belangrijkste aspecten van het persoonsgebonden budget in
de toekenningsbeschikking worden vastgelegd. Het gaat om de omvang ervan (de hoogte van
het budget), maar het kan ook gaan om de periode waarover het wordt toegekend. Het spreekt
voor zich dat dergelijke beschikkingen uiterst zorgvuldig worden geformuleerd.
In lid 3 is neergelegd de algemene eis dat er een program van eisen wordt vastgesteld, waarin
wordt aangegeven aan welke eisen de met het persoonsgebonden budget te verwerven
voorziening moet voldoen. Het program van eisen is dus een belangrijk document; als niet aan
het program van eisen wordt voldaan kan dat gevolgen hebben voor de afrekening van het
toegekende budget.
Lid 4 van artikel 6 bepaalt de feitelijke betaling van het persoonsgebonden budget. Over de
wijze waarop de betaling plaatsvindt kunnen door het bestuur nadere regels worden gesteld.
Gedacht kan worden aan betaling in termijnen, bijvoorbeeld bij hulp bij de huishouding of in
situaties waarin er twijfels zijn over het budgetbeheer. Zo kunnen financiele risico's voor de
Dienst worden beperkt en worden aanvragers minder snel geconffonteerd met hoge
terugvorderingsbedragen.
Lid 5 bepaalt dat de Dienst op grond van de wet verantwoordelijk is voor controle op de
rechtmatige en doelmatige besteding van gelden. De Dienst heeft een eigen bevoegdheid in
het vaststellen van de wijze waarop de controle plaatsvindt om te bepalen of de aanvrager het
persoonsgebondenbudget besteedt conform de toekenningsvoorwaarden. Het is dus aan het
bestuur om te bepalen hoe en hoe vaak die controle plaatsvindt en daarbij de afweging te
maken tussen volledige controle en steekproefsgewijze controle.
In artikel 6 is vastgelegd dat indien uit de controle mocht dat er aanleiding is het toegekende
persoonsgebonden budget van de budgethouder terug te vorderen, dan dient de in hoofdstuk 7
genoemde procedure te worden gevolgd.
34
Dienst Sociale Werkgelegenheid Noardwest Fryslan
Verordening maatschappelijke ondersteuning
Vastgesteld door het bestuur op 27 September 2006 en laatstelijk gewijzigd in zijn vergadering op 2 april 2008.