Ad b en c.
Een bouwkundige of woontechnische woningaanpassing is een aanpassing van de womng
zelf, ter compensatie van de problemen die in de woning spelen ten aanzien van de bewoner
met'een beperking. Onder een woonvoorziening waarbij geen sprake is van een ingreep van
bouw- of woontechnische aard zal in de praktijk met name een persoonsgebonden budget
voor woningsanering i.v.m. CARA verstaan worden. Ook kan onder deze categorie worden
begrepen hulpmiddelen voor baden, wassen en douchen welke niet nagelvast aan de woning
zijn bevestigd, alsmede mobiele patientenliften. Deze laatste twee categorieen roerende
woonvoorzieningen kunnen ook in de vorm van een voorziening in natura worden verstrekt,
bijvoorbeeld in bruikleen of huur, zodat hergebruik mogelijk is.
Ad d.
Omdat met de Wet maatschappelijke ondersteuning niet wordt beoogd om het lnhoudelyke
beleidsterrein ten opzichte van de vervallen Wet voorzieningen te verbreden, noch om dat te
versmallen, is de uitraasruimte als woonvoorziening opgenomen. Een uitraasruimte is een
ruimte die op basis van het vervallen artikel 1, lid 1, onder e. van de Wvg kan worden
gedefinieerd als een verblijfsruimte, waarin een persoon die tengevolge van een beperking in
de vorm van een emstige gedragsstoomis emstig ontremd gedrag vertoont, zich kan
afzonderen of tot rust kan komen. Een zeer specifieke voorziening derhalve, die alleen op
basis van een specifieke noodzaak en op basis van een specifieke beperking kan worden
verstrekt. Het zal in de regel gaan om een kleine, veilige en prikkelarme ruimte.
Artikel 16 Primaat van de verhuizing
A1 onder de Wvg gold de regel dat bij een aanvraag voor een woningaanpassing eerst werd
bezien of verhuizing naar een andere woning een oplossing kon bieden. Dit is het zogenaamde
primaat van de verhuizing. In feite gaat het om een uitwerking van de regel dat in beginsel
wordt gekozen voor de goedkoopst adequate voorziening. De mogelijkheid tot het hanteren
van het primaat van de verhuizing is onder de Wvg in de jurisprudentie erkend, zij het dat wel
enkele duidelijke voorwaarden zijn gesteld. In de eerste plaats moeten de financiele gevolgen
van de verhuizing voor de woonlasten binnen aanvaardbare financiele grenzen vallen, een eis
die ook onder de wet gesteld kan worden. Verder moet duidelijk zijn dat de oplossing in de
vorm van een verhuizing kan worden gerealiseerd binnen een uit het advies blijkende medisch
verantwoorde termijn. Dat houdt dus in dat het bestuur zicht moet hebben op de
woningvoorraad om een indicatie te kunnen geven van de mogelijkheden om binnen die
medisch verantwoorde termijn te kunnen verhuizen naar een geschikte aangepaste of
goedkoper aan te passen woning. Ook diverse andere relevante aspecten, nader uit te werken
in de beleidsregels, kunnen, afhankelijk van de situatie een rol spelen bij de afweging omtrent
het toepassen van het primaat van de verhuizing in een concreet geval. Bijvoorbeeld het
stellen van maximum aan de kosten van een woningaanpassing. Ook andere omstandigheden
spelen een rol zoals de mogelijkheid van de persoon met beperkingen om te verhuizen of de
opgebouwde mantelzorg etc. De situatie van betrokkenen zal in samenhang moeten worden
bekeken.
Dienst Sociale Werkgelegenheid Noardwest Fryslan 40
Verordening maatschappelijke ondersteuning
Vastgesteld door het bestuur op 27 September 2006 en laatstelijk gewijzigd in zijn vergadering op 2 apnl 2008.