Hoofdstuk 5 Het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel Artikel 22 Vormen van te verstrekken voorzieningen Ad a. De collectieve vervoersvoorziening is al bekend in de vorm van het collectief vraagafhankelijk vervoer, zoals dat zich vanaf 1994 onder de Wvg heeft ontwikkeld. Naast het collectief vervoer kan ook worden gedacht aan de mogelijkheden voor het opzetten van scootermobielpools, zoals in sommige verzorgingshuizen al op basis van de Wvg gebeurde. Adb. Individuele voorzieningen in natura kunnen bestaan uit een diversiteit van vervoermiddelen, evenals onder de Wvg. In het Beslnit maatschappelijke ondersteuning en het Uitvoeringsbeleid is uitgewerkt onder welke voorwaarden men voor een bepaald soort voorziening in aanmerking komt. Ad c. Belangrijkste aanvulling ten opzichte van de Wvg is het persoonsgebonden budget. De vaststelling van de hoogte van het persoonsgebonden budget door het bestuur wordt in het Besluit maatschappelijke ondersteuning Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan uitgewerkt. Add. Sub d is toegevoegd. Ook onder de Wvg bestond de mogelijkheid om bepaalde vervoersvoorzieningen in de vorm van een financiele tegemoetkoming te verstrekken. In het Besluit maatschappelijke ondersteuning en het Uitvoeringsbeleid is uitgewerkt onder welke voorwaarden men voor een bepaald soort voorziening in aanmerking komt. Bij overgang van de Wvg naar de Wmo verordening is dit sub per abuis weggevallen. Naast de hierboven genoemde vormen van verstrekkingen Artikel 23 Het recht on een aluemenel vervoersvoorziening Door deze formulering is bepaald dat louter de aantoonbare beperkingen van de persoon in relatie tot de beperkingen van de bestaande vervoerssystemen bepalend zijn voor de vraag of, en zo ja in hoeverre de aanvrager in aanmerking komt voor een voorziening terzake. Algemeen criterium om in aanmerking te kunnen komen voor een vervoermiddel is het ten gevolge van een beperking niet kunnen gebruiken van het openbaar vervoer. Die regel stamt uit de aati de Wvg voorafgaande AAW, en wordt in de praktijk beoordeeld door te kijken naar de loopafstand van een aanvrager (de bekende 800-metergrens). Doordat de streekbus, bijvoorbeeld voor iemand met een functionele beperking niet toegankelijk is, heeft men recht op een vervoersvoorziening. Bij psychische problemen is de aantoonbare en langdurige beperking lastiger vast te stellen. Toch moet ook in deze gevallen een adequate voorziening worden getroffen. Deze kan wellicht gevonden worden buiten de wet, door middel van een therapie waardoor de blokkade (men durft niet in een drukke bus, men is bang voor de trein) opgeheven kan worden. Is in zo'n situatie de problematiek op te lossen, dan was de problematiek tijdelijk en viel deze derhalve terecht niet onder de wet, bij gebrek aan een langdurige noodzaak. Anders wordt het als blijkt dat het probleem niet therapeutisch opgelost kan worden. Dan is wel een langdurige noodzaak aanwezig en zou wel een vervoersvoorziening verstrekt kunnen worden. Dienst Sociale Werkgelegenheid Noardwest Fryslan 45 Verordening maatschappelijke ondersteuning Vastgesteld door het bestuur op 27 September 2006 en laatstelijk gewijzigd in zijn vergadering op 2 april 2008.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 160