Opmerkingen:
Inleiding
De afgelopen maanden heeft onderzoeksbureau Mobycon, een onafhankelijk adviesbureau op
het gebied van mobiliteit, verkeer en vervoer, in opdracht van de Dienst Sociale Zaken en
Werkgelegenheid Noardwest Fryslan een onderzoek uitgevoerd naar het collectief vervoer.
De onderzoeksopdracht naar het collectief vervoer is drieledig. Ten eerste is het huidige
collectieve vervoer geevalueerd. Daamaast zijn de harmonisatie van het vervoer in alle acht
gemeenten die onder de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan vallen
en de mogelijkheid voor de invoering van het collectief vervoer op Terschelling onderzocht.
In het pashouderbestand van Noordwest Friesland hebben 2338 personen in 2007 een
vervoerspas. De acht gemeenten verstrekken op jaarbasis gezamenlijk ongeveer een miljoen
euro aan Wmo-ge'indiceerden voor collectief vervoer. Per client is dit 340,- per jaar voor
collectief vervoer en 455 per jaar per client aan financiele tegemoetkomingen.
I Evaluatie
Uitvoering vervoer
De evaluatie naar het collectief vervoer laat zien dat uitvoering van het collectief vervoer de
afgelopen periode goed verlopen is. Het gemiddelde rapportcijfer dat door de respondenten is
gegeven ten aanzien van de totale beoordeling van Wmo-vervoer bedraagt een 7,6. Dit
gemiddelde is ongeveer gelijk aan overige Wmo-reistaxisystemen. Clienten zijn tevreden over
de operationele uren van het systeem en het boeken van een rit. Ook is er tevredenheid over
de uitvoering van de rit en het nakomen van afspraken door de vervoerder.
Klachten
De informatievoorziening aan de client voldoet niet helemaal aan de eisen. Met name de
klachtenprocedure is niet duidelijk bij de reizigers. Het rapport geeft aan dat voor het
toekomstige bestek wordt aangeraden om de manier waarop de klachtenprocedure gewijzigd
wordt aan te passen, de informatievoorziening aan de client te verbeteren en jaarlijks te
communiceren over tariefswijzigingen en spelregels. Daarbij is het van belang om het bestek
actief te monitoren en te beheren. Bij de aanbesteding van de hulpmiddelen is een pilot
opgenomen waarin we de klachtenprocedure extern willen gaan uitzetten. Indien deze pilot
een positief resultaat heeft, is het een mogelijkheid om dezelfde werkwijze bij het collectief
vervoer toe te passen.
Meereizenden
Vanuit verschillende doelgroepen zijn handreikingen gedaan hoe het collectief vervoer
verbeterd kan worden. Zo werd door de Wmo-Koepel aangegeven dat zij graag een regeling
willen om mensen buiten de gezinssituatie voor het OV-tarief te laten meereizen. Het huidige
collectief vervoer in Noordwest-Friesland is een gesloten systeem wat inhoudt dat alleen
Wmo-reizigers met dit vervoer mogen reizen. Om te voorkomen dat een partner of huisgenoot
apart met een andere taxi moet reizen is een zogenaamde 'gezinspas' ge'fntroduceerd.
Wanneer echter iedereen mag reizen met de Wmo-reiziger krijgt het vervoer het karakter van
een open systeem. Uit ervaring met andere Regio-taxiprojecten blijkt dat ongeveer 6% van de
reizigers een meereiziger is die met een Wmo-reiziger meereist. Dit houdt in dat uitbreiding