van de meereizendenregeling 6% reizigersgroei kan betekenen, wat overeenkomt met een
stijging van 15% van het aantal zones. Bovendien zal de invoering van een open systeem het
vervoer voor recreatieve doeleinden laten toenemen. Dit zal een aanzienlijke stijging van de
kosten met zich mee brengen. Het onderzoeksbureau Mobycon heeft informeel aangegeven
dat dit een kostenstijging van ongeveer 65.000,- genereert.
De keuze bestaat uit de invoering van het bovengenoemde open systeem of het in stand
houden van het huidige gesloten systeem. Gezien de kostenstijging die de invoering van een
open systeem met zich mee brengt, is ons advies om af te zien van uitbreiding van de
meereizenden-regeling en het gesloten systeem in stand te houden. Dit wordt nog versterkt
door het feit dat door vergrijzing en een grotere vervoersbehoefte de omvang van de
doelgroep en het gebruik van collectief vervoer de komende jaren zal groeien.
Maximeren zones
In het rapport wordt aangegeven dat het maximeren van het aantal zones op jaarbasis een
mogelijkheid is om kosten te besparen. Dit betekent voor een kleine groep 'groot gebruikers'
dat zij minder kunnen reizen voor het lage tarief. Voorbeelden van 'groot gebruikers' zijn
mensen die dagelijks hun zieke partner in verpleeghuis of ziekenhuis bezoeken of mensen die
vijf keer per week of vaker gebruik maken van het collectief vervoer. Uit onderzoek is
gebleken dat bij een maximumgrens van 700 zones een besparing kan worden geleverd van
zo'n 10% op de totale vervoerkosten. Het gaat hier vaak om een kleine groep gebruikers die
voor een grote vervoeromvang zorgen. Wanneer dit systeem wordt toegepast in Noardwest-
Fryslan zal bekeken moeten worden wat de precieze grens moet gaan worden. Immers met
jurisprudentie is bepaald dat de grens ligt bij 1600 tot 2000 kilometer. Op lokaal gebied moet
onderzocht worden om hoeveel zones (exclusief opstapzone) dit gaat. Het voorstel is om het
maximeren van het aantal zones op jaarbasis voorlopig niet in te voeren. In de komende
aanbesteding wordt de mogelijkheid ingebouwd om dit in de toekomst eventueel in te voeren.
Verbeterpunten
Tenslotte worden er in de evaluatie van het rapport enkele verbeterpunten aangegeven. De
Koepel geeft aan dat uitbreiding van het vervoersgebied gewenst is. In de onderstaande
paragraaf over de harmonisatie worden de mogelijkheden en consequenties van uitbreiding
van het vervoersgebied verder uitgewerkt. Daamaast is in het bestek geen terugbelservice
opgenomen en vinden er in de nachtelijke uren nauwelijks ritten plaats. Voor het toekomstige
bestek wordt aangeraden de nachtelijke operationele uren terug te brengen. Dit zal worden
meegenomen in de volgende aanbestedingsronde.
II Harmonisatie
Huidige situatie
De gemeenten zijn vanuit de Wmo verplicht lokaal vervoer (ten minste 15 kilometer) te
bieden aan de doelgroep. De afstand van 15 kilometer werd ook na 1998, na de landelijke
herzonering openbaar vervoer, in vier zones bereikt. Het vervoergebied van collectief vervoer
in Noordwest-Friesland bestaat voor de gemeenten Franekeradeel, Harlingen,
Menaldumadeel, Het Bildt en Vlieland uit het reizen van maximaal vier OV-zones vanaf het
woonadres van de individuele Wmo-pashouder. Voor deze gemeenten worden
puntbestemmingen aangegeven die buiten het bereik van vier OV-zones gelegen kunnen zijn.
Deze puntbestemmingen zijn Leeuwarden, Harlingen en Sneek. Voor Wmo-pashouders uit de
gemeenten Ferwerderadiel en Leeuwarderadeel bestaat het vervoersgebied uit vijf OV-zones