zonder puntbestemmingen.
Onderzoek
In het onderzoeksrapport zijn de financiele consequenties van eventuele toekomstige
wijzigingen als in alle acht gemeenten dezelfde basis wordt geboden toegelicht. De basis
bestaat uit het aantal vervoerszones en voor een aantal bestemmingen een puntbestemming,
welke voor de client bereikbaar moet blijven. De volgende varianten zijn onderzocht:
0-variant: reisbereik zoals die nu is, met alle bestaande puntbestemmingen;
1-variant: reisbereik zoals die nu is, met alleen de puntbestemming Leeuwarden;
2-variant: reisbereik waarbij alle gemeenten 4+1, met alle bestaande
puntbestemmingen;
3-variant: reisbereik waarbij alle gemeenten 4+1, met alleen de puntbestemming
Leeuwarden;
4-variant: reisbereik waarbij alle gemeenten 5+1, met alle bestaande
puntbestemmingen;
5-variant: reisbereik waarbij alle gemeenten 5+1, met alleen de puntbestemming
Leeuwarden.
Feitelijk gebruik
Het volgende overzicht laat het feitelijk gebruik per zone zien. Het betreft het totaal gebruik
van alle deelnemende gemeenten. Het is daarbij van belang dat dit overzicht gebaseerd is op
de in 2007 gemaakte vervoersbewegingen die onder de voorwaarden van de 0-variant
gemaakt zijn.
Aantal zones
Aantal ritten
1
13.648
2
7.670
3
7.146
4
6.404
5
3.596
6
1.256
7
1.939
Uit bovenstaand overzicht blijkt dat het feitelijk gebruik in de 5e zone 3596 ritten betreft. Uit
bovenstaande gegevens blijkt een grote vervoersbehoefte in de vijfde zone.
Financieel
In het onderstaande overzicht is het verschil (percentueel en in kosten) per variant ten
opzichte van de totale kosten in 2007 weergegeven. Uit dit overzicht is, per variant, af te
leiden hoeveel de kosten zullen dalen of stijgen indien in alle gemeenten dezelfde collectief
vervoer basis wordt aangeboden.