zonder puntbestemmingen. Onderzoek In het onderzoeksrapport zijn de financiele consequenties van eventuele toekomstige wijzigingen als in alle acht gemeenten dezelfde basis wordt geboden toegelicht. De basis bestaat uit het aantal vervoerszones en voor een aantal bestemmingen een puntbestemming, welke voor de client bereikbaar moet blijven. De volgende varianten zijn onderzocht: 0-variant: reisbereik zoals die nu is, met alle bestaande puntbestemmingen; 1-variant: reisbereik zoals die nu is, met alleen de puntbestemming Leeuwarden; 2-variant: reisbereik waarbij alle gemeenten 4+1, met alle bestaande puntbestemmingen; 3-variant: reisbereik waarbij alle gemeenten 4+1, met alleen de puntbestemming Leeuwarden; 4-variant: reisbereik waarbij alle gemeenten 5+1, met alle bestaande puntbestemmingen; 5-variant: reisbereik waarbij alle gemeenten 5+1, met alleen de puntbestemming Leeuwarden. Feitelijk gebruik Het volgende overzicht laat het feitelijk gebruik per zone zien. Het betreft het totaal gebruik van alle deelnemende gemeenten. Het is daarbij van belang dat dit overzicht gebaseerd is op de in 2007 gemaakte vervoersbewegingen die onder de voorwaarden van de 0-variant gemaakt zijn. Aantal zones Aantal ritten 1 13.648 2 7.670 3 7.146 4 6.404 5 3.596 6 1.256 7 1.939 Uit bovenstaand overzicht blijkt dat het feitelijk gebruik in de 5e zone 3596 ritten betreft. Uit bovenstaande gegevens blijkt een grote vervoersbehoefte in de vijfde zone. Financieel In het onderstaande overzicht is het verschil (percentueel en in kosten) per variant ten opzichte van de totale kosten in 2007 weergegeven. Uit dit overzicht is, per variant, af te leiden hoeveel de kosten zullen dalen of stijgen indien in alle gemeenten dezelfde collectief vervoer basis wordt aangeboden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 39