Coltectlef vervoer Noorcitvest-Frieslafid
1.1 Aanleiding
De Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noordwest-Friesland wil
bij de komende aanbesteding van het Wmo-vervoer op 1 januari 2009
weten hoe het huidige systeem functioneert. De Dienst wilt de mogelijk-
heden onderzocht hebben voor een harmonisatie van het systeem, de
mogelijke bundeling van doelgroepen en de toevoeging van Terschelling.
1.2 Mobycon
Mobycon is een onafhankelijk adviesbureau op het gebied van mobiliteit,
verkeer en vervoer. Een van onze specialisaties is advisering inzake col-
lectief vervoer, bijvoorbeeld Wmo- en openbaar vervoer, en doelgroe-
penvervoer zowel in de ontwerp- en aanbestedingsfase, als in de
beheerfase. Op het gebied van (het bundelen van) doelgroepenvervoer
zijn wij specialist. Mobycon is betrokken bij een aantal bundelingspilots in
Nederland (o.a. in de Oosterschelderegio, Gelderland, Midden-Brabant,
West-Friesland), tevens zijn wij betrokken geweest bij de tussenevaluatie
bundeling doelgroepenvervoer, uitgevoerd in opdracht van het ministerie
van Verkeer en Waterstaat.
Op basis van onze ervaring en hierdoor opgedane kennis is Mobycon
gevraagd het onderzoek en de begeleiding op een effectieve wijze te be-
palen. In samenspraak met de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegen
heid Noordwest-Friesland, de acht gemeenten en eventuele andere par-
tijen van doelgroepenvervoer geven wij antwoord op de onderzoeksvra-
gen.
1.3 Leeswijzer
Dit rapport is opgebouwd uit vier onderdelen welke een totaal beeld ge
ven over het vervoer van Wmo-geindiceerden in Noordwest-Friesland.
Het eerste onderdeel gaat in op de beleidsevaluatie. In de beleidsevaiua-
tie van het collectief vervoer zijn de bevindingen van de klant, het bestek,
de organisatie en financien geevalueerd (hoofdstuk 2). In het tweede on
derdeel, de harmonisatie, zijn een aantal varianten berekend waarbij het
reisbereik van het collectief systeem is veranderd (hoofdstuk 3).
Mobycon