CoitaclJef v&rvoer Noorciwest-Friestend
2.3 Bestek
Aan de hand van het bestek (2002) en de uitvoeringsovereenkomst wordt
in de volgende paragrafen per onderdeel een beschrijving gegeven van
de procedures zoals deze zijn vastgesteid in het bestek. De daadwerke-
lijke uitvoering en de bevindingen hiervan worden hieronder geevalueerd.
2.2.1 Vervoeraebied
Het vervoergebied van Collectief Vervoer Noordwest-Friesland bestaat
voor de gemeenten Franekeradeel, Harlingen, Menaldumadeel, Het Bildt
en Vlieland uit het reizen van maximaal vier OV-zones vanaf het woon-
adres van de individuele Wmo-pashouder. Voor deze gemeenten worden
puntbestemmingen aangegeven die buiten het bereik van vier OV-zones
gelegen kunnen zijn. Deze puntbestemmingen zijn Leeuwarden en
Sneek.
Voor Wmo-pashouders uit de gemeenten Ferwerderadiel en Leeuwa-
deradeel bestaat het vervoersgebied uit vijf OV-zones.
De gemeenten zijn vanuit de Wmo verplicht lokaal vervoer (ten minste 15
kilometer) te bieden aan deze doelgroep. De afstand van 15 kilometer
werd ook na 1998, na de landelijke herzonering openbaar vervoer, in vier
zones bereikt. Voor de bovengenoemde vijf gemeenten was er geen aan-
leiding om over te gaan naar vijf zones. De WMO-Koepel ziet graag dat
alle gemeenten het vervoergebied tot vijf zones maakt. Daarmee sluiten
de gemeenten niet alleen aan bij wat landelijk gebruikelijk is, maar ook
wordt hiermee de vijfde zone aangeboden wat op dit moment niet moge-
lijk is met Valys.
Valys mag officieel pas besteld worden wanneer de rit over meer dan 5
zones gereden wordt. Dat betekent dat het huidige vervoergebied van
Noordwest Friesland niet in alle gemeenten toereikend is voor de overlap
met Valys. Op dit moment wordt dit door diverse partijen gedoogd en kan
men alsnog met Valys reizen. Valys is overigens alleen bedoeld voor so-
ciaal recreatieve uitstapjes op bovenregionale afstanden (vanaf zes zo
nes).
Uit het interview met de voorzitter van de WMO-Koepel blijkt dat de wens
bestaat om het aantal zones uit te breiden naar vijf en hier puntbestem
mingen aan toe te voegen. Uit het onderzoek komt naar voren dat onge-
veer 10% van de respondenten zich aansluiten bij deze wens. De huidige
bediende regio blijkt namens deze respondenten te klein te zijn.