Cctectlef vervoer Noordwest-Friestend De meest voorkomende reden hiervoor is dat ze het commerciele OV- tarief moeten betalen buiten het Wmo-vervoergebied. 2.3.2 Reizigerstarieven Door de opdrachtgever wordt een tarief per OV-zone voor de reiziger vastgesteld. In het Wmo-vervoer dient de klant bij elke rit die wordt ge- maakt een instapzone te betalen, ter hoogte van het zonetarief dat voor de reiziger van toepassing is. Als men verder wil reizen dan het toege- stane aantal zones of puntbestemmingen dient de reiziger een commer- cieel OV-zonetarief te betalen. De eigen bijdrage van de gebruiker dient contant aan de bestuurder te worden betaald. Medische begeleiders be talen geen eigen bijdrage. Overige meereizende betalen een commerci- eel tarief. Meereizenden die met een Wmo-gei'ndiceerde met een gezins- pas meereizen betalen hetzelfde tarief als de Wmo-pashouder. Tijdens het interview met de voorzitter van de WMO-Koepel kwam naar voren dat het tarief voor een meereizende (vriend/kennis) van een cli§nt (zonder gezinspas) erg hoog is. Dit tarief is volgens het bestek gelijk aan het commerciele tarief. De WMO-Koepel ziet graag dat dit tarief geredu- ceerd wordt. Vanwege dit gereduceerde tarief zal het aantal ritten naar verwachting van de WMO-Koepel toenemen. Het huidige collectief vervoer in Noordwest-Friesland is een gesloten sys- teem wat inhoudt dat alleen Wmo-reizigers met dit vervoer mogen reizen. Om te voorkomen dat hun partner of huisgenoot apart met een andere taxi moet reizen is een zogenaamde 'gezinspas' gei'ntroduceerd. Wan- neer echter iedereen mee mag reizen met de Wmo-reiziger krijgt het ver voer het karakter van een open systeem. Uit ervaring met andere Regio- taxiprojecten blijkt dat ongeveer 6% van de reizigers een meereiziger is die met een Wmo-reiziger meereist. Dit houdt in dat, wanneer dit vertaald wordt naar het Wmo-vervoer in Noordwest-Friesland, dit 6% reizigers- groei kan betekenen. Dat is ongeveer gelijk aan 15% van het aantal zo nes. Het toenemende aantal reizigers en zones betekent een kosten toe- name voor de opdrachtgever. Aan de hand van het onderzoek blijkt ook dat de respondenten het tarief voor iemand die meereist te hoog vinden, immers deze meereiziger be taald het commerciele tarief. Deze groep vindt daarentegen het tarief voor een Wmo-gei'ndiceerde in verhouding met de geleverde prestatie erg goed. Bijna 95% van de respondenten is erg tevreden over deze ver houding. Mobycon patfna 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 54