HP HMMB I I I I i Coliectief vervoer Noordwest-Friestand De vervoerder geeft echter aan in het interview (december 2007) geen klachten te ontvangen of in die mate klachten ontvangt waar hij geen ac- ties op kan verrichten door gebrekkige informatie. De WMO-Koepel wenst om de klachtenafhandeling uit te laten voeren door een externe partij of de opdrachtgever verantwoordelijk te stellen voor de klachtenaf handeling. Een reden hiervoor is onder andere dat de gebruikers over het algemeen terughoudend zijn met het indien van klachten bij de vervoerder. Dit van- wege het 'directe contact' met deze partij. In het bestek is een heldere klachtenprocedure opgenomen. Wanneer deze procedure uitgevoerd wordt krijgt zowel de vervoerder als de op drachtgever voldoende inzicht in de verbeterpunten van het systeem. Uit de praktijk blijkt echter dat de huidige procedure niet bij alle clienten be- kend is. Dit zorgt ervoor dat verschillende organisaties de klachten bin- nen krijgen of dat klachten mogelijk niet gemeld worden. Een gevolg hiervan is dat het erg moeilijk is om klachten inzichtelijk te maken en ver- volgens hierop te sturen. Bovenstaande constateringen komen overeen met de uitkomsten uit de enquete. Uit de enquete blijkt dat een groot deel van de clienten niet te- vreden zijn over onder andere de informatievoorziening. Dit blijkt uit de grote groep clienten die niet weet waar ze een klacht kunnen indienen. In onderstaand figuur is weergegeven in welke mate de respondenten te- vreden zijn over de klachtenprocedure. 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Hoe tevreden bent u over de snelheid van het beantwoorden van uw klacht? Hoe tevreden bent u over de acties die zijn ondemomen n.a.v. uw klacht? Hoe tevreden bent u over de klachtenprocedure? EEzeer ontevreden Eontevreden Gneutraal II tevreden Mzeer tevreden i i1i1111 Grafiek 2.3.7 Tevredenheid klachtenafhandeling respondenten

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 59