Cofectief vsrvoer hioorawest-Friestend De casemanagers hebben een belangrijkere taak in het indiceren van clienten. Dit kan via een huisbezoek of bij twijfel middels een medisch advies. Ook zijn de casemanagers de aanspreekpunten voor de clienten en zorgen zij voor het onderhouden van persoonlijke gegevens en het verstrekken van Wmo-vervoerpassen. Een ander aanspreekpunt voor de clienten is de WMO-Koepel. Deze raad is onafhankelijk en biedt onder- steuning bij het aanvragen van een Wmo-indicatie. De WMO-Koepel heeft als doel het beinvloeden van het beleid van de Dienst ten gunste van de gebruikers van de Wmo-regeling. Hiertoe vindt regelmatig overleg plaats met bestuurders en medewerkers van de Dienst. Om tot goede adviezen te komen onderhoudt de Koepel contac- ten met de clienten. De clienten maken gebruik van het systeem en heb ben hierdoor inzicht in het functioneren hiervan. Het vervoer wordt verzorgd door de vervoerder. Het bestek en de uitvoe- ringsovereenkomsten, die in samenwerking met de Dienst en het bestuur zijn opgesteld, dienen hierbij na te worden gestreefd. De vervoerder staat direct in contact met de Wmo-reizigers. Ook voorziet de vervoerder de in- formatievoorziening omtrent de spelregels van het vervoer. In deze spel- regels staan onder andere aspecten over de stiptheid en de klachtenaf- handeling genoemd. Wanneer de gebruikers klachten hebben kunnen zij deze bij de vervoerder indienen. De vervoerder stelt deze klachten op schrift en dient deze binnen vijf werkdagen af te handelen. Van elke klacht dient er een afschrift te worden verzonden naar de Dienst. 2.4.1 Bevindingen organisatie Het is van belang te achterhalen op welke wijze er in de huidige situatie gefunctioneerd en gecommuniceerd wordt binnen de organisatie. Aan de hand van interviews, deskresearch en de telefonisch enquete is dit on- derzocht. Uit deze inventarisatie blijkt dat er een aantal bottlenecks be- staan als het gaat om het functioneren en de communicatie tussen de verschillende partijen: De informatievoorziening richting Wmo-reizigers. Geconstateerd is dat veel Wmo-reizigers de huidige informatievoorzie ning niet voldoende vinden. De reden hiervoor is dat er geen informatie wordt ontvangen door de Wmo-client. ledere nieuwe Wmo-client krijgt een informatiepakket toegezonden. Daarna vind er geen communicatie meer plaats tussen de vervoerder/opdrachtgever en de gebruiker. Zo be- staat er bijvoorbeeld geen website over het vervoer en wordt er niet ge communiceerd over wijzigingen in het systeem (zoals de prijs).

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 62