Coitectlef vwYoer Noorciwest-Frtestend
Aan de. hand van deskresearch en de interviews blijken dat de financiele
doelstellingen voor collectief vervoer (Programmabegroting 2007) zeer
algemeen te zijn opgesteld. De kosten voor 2007 zijn geraamd op
983.555. De werkelijk uitgegeven kosten staan in tabel 2.5.1 per ge-
meenten weergegeven. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen de uitke
ringen van de financiele tegemoetkoming en het collectief vervoer.
Gemeente Aantal Financiele Totaal Financiele
tegemoetkomingen tegemoetkomingen
Totaal Collectief
ven/oer
478 €18 036,08
Ferwerderadiel 460 €23 283 49
Franekeradeel .€30.659.42
Harlinaen 1-130 €41.235,08
Leeuwarderadee! 551 €27.283,98
Leeuwarderadee!
Menaldumadeel 563 €22.114.18
Terschelling ^51 €8.370.54
Vlieland €°:00
Totaal 4168 €€170.982,77
€.150,427,92
€69.691,58
€281.464,39
€240.288,18
95.445,33
€144.046,28
€0,00
16.216,35
1
Tabel: 2.5.1 Overzicht uitkeringen 2007
Uit de tabel komt naar voren dat de totale kosten voor collectief vervoer
997.580 bedragen. De werkelijke kosten wijkt iets af van de begrote
kosten. Het verschii bedraagt ongeveer€ 14.000. In geheel 2007 is 4168
keer een financiele tegemoetkomingen uitgekeerd binnen de acht ge-
meenten. Harlingen is de gemeente waar de meeste tegemoetkomingen
worden uitgekeerd per jaar (1.130). De kostenpost van de financiele te
gemoetkomingen is ten opzichte van het collectieve vervoer aanzienlijk
lager doordat het grootste deel clienten gekozen heeft voor het collectief
vervoer. Deze constatering geldt voor elke gemeente binnen het vervoer-
gebied, behalve Vlieland.
De landelijke verwachting is dat de Wmo-groep gestaag zal groeien, on-
danks de vergrijzing. De uitkeringen die per gemeente verstrekt worden
zullen op de langere termijn eveneens toenemen. Ouderen van nu zullen
langer leven, maar zijn ook meer en langer zelfstandig.
Zij hebben over het algemeen een goed pensioen, blijven dus boven de
1,5 x bijstandnorm en hebben vaak ook eigen vervoersmiddelen.