Ccfeciief vervoer Noordwest-Friesjand 2.5.2 Finaneleie tsgemoetk&ming versus coliectief systeem De financiele tegemoetkoming die uitgekeerd wordt door de Dienst be- draagt 455,32 per jaar per client. Het collectief vervoer in de 7 gemeen- ten kostte daarentegen in 2007 gemiddeld ongeveer 340,-1 per jaar per client. Het collectief vervoer is daarmee relatief goedkoper dan een finan ciele tegemoetkoming doordat het collectief vervoer efficienter kan wor- den ingezet. Het idee van een financiele tegemoetkoming is dat ieder persoon een persoonlijk (vervoer-)budget krijgt. Met dit budget koopt de betreffende persoon zelf zijn/haar vervoersvraag in. De personen uit de verschillende doelgroepen kopen dus zelf vervoer in bij vervoerders, het openbaar ver voer of op andere manieren. In de keuze tussen bovenstaande regelingen dient de Dienst, op aan- vraag van de ge'indiceerde, advies te bieden voor het maken van een keuze. De overheid bewaakt dat er voldoende aanbod is met kwaliteits- garanties. Doordat reizigers zelf kiezen tussen vervoerders en vervoer- producten ontstaan er klantrelaties die een positieve prikkel voor de kwa- liteit van het vervoer betekenen. De financiele tegemoetkoming geeft de gebruikers keuzevrijheid in het vervoer. Uit andere projecten in Nederland blijkt nog wel eens dat de helft van de gebruikers te weinig heeft aan de tegemoetkoming wat ook daadwerkelijk gebruikt wordt voor vervoer. Terwijl anderen er juist aan overhouden. Een collectief vervoersysteem past zich meer op de behoef- te van de vervoersvraag aan. Door het collectief vervoer systeem worden gebruikers gestimuleerd mobiel te blijven, wat de tegemoetkoming niet al- tijd stimuleert. Een nadeel van een tegemoetkoming is dat het geld niet geoormerkt is en dat gebruikers het geld ook aan andere zaken kunnen besteden. Een nadeel van een tegemoetkoming is dat het draagvlak van het Collectief Vervoer aan het wankelen maakt. De opdrachtgever weet immers vooraf niet hoeveel clienten voor een tegemoetkoming kiezen of voor een collec tief vervoersysteem. Doordat naast het collectief vervoer ook een tege moetkoming wordt uitgegeven is de omvang van het collectief vervoer kleiner waardoor het vervoer relatief duurder wordt. Wanneer geen tegemoetkoming wordt uitgegeven zal de omvang van het vervoer stijgen waardoor schaalvoordeel te behalen is. 1 Totale kosten van 997.580,03 aantal pashouders augustus 2926 340,94 Het totaal aantal pashouders 2007 is op het moment van schrijven nog niet bekend, daarom in augustus al richtlijn gebruikt. Het uiteindelijk aantal pashouders zal niet veel afwijken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 65