Harmonisatie
Cofecttef v«rvc»r Noordwest-Friesfe^s
3.1 Inleiding
In dit hoofdstuk zijn de financiele consequenties van eventuele toekom-
stige wijzigingen als in alle acht gemeenten dezelfde basis wordt gebo-
den toegelicht. De basis bestaat uit het aantal vervoerzones en voor een
aantal bestemmingen een puntbestemming, welke voor de doelgroep be-
reikbaar moeten blijven. Het gaat om de volgende varianten:
D-variant: reisbereik zoals die nu is, met alle bestaande puntbestemmin-
gen;
1-variant: reisbereik zoals die nu is, met alleen de puntbestemming Leeu-
warden;
2-variant: reisbereik waarbij alle gemeenten 4+1, met alle bestaande
puntbestemmingen
3-variant: reisbereik waarbij alle gemeenten 4+1met alleen de puntbe
stemming Leeuwarden;
4-variant: reisbereik waarbij alle gemeenten 5+1, met alle bestaande
puntbestemmingen;
5-variant: reisbereik waarbij alle gemeenten 5+1met alleen de puntbe
stemming Leeuwarden.
3.2 Puntbestemmingen
Uit de analyse van de rittenbestanden is het aantal ritten naar bepaalde
puntbestemming te herleiden:
Leeuwarden (4510 ritten);
Harlingen (679 ritten);
Sneek (842 ritten) (medisch motieven).
In algemene zin is te stellen dat Sneek een duurdere puntbestemming is,
omdat Sneek buiten de regio van Collectief Vervoer Noordwest Friesland
valt en daardoor combinatie beperkter en minder efficient is. Sneek wordt
het meest aangedaan door gebruikers uit de gemeenten Harlingen en
Franekeradeel. Vanuit Franekeradeel is Leeuwarden niet verder weg dan
Sneek. Vanuit Harlingen is het om het even met betrekking tot reistijd en
afstand tussen Sneek en Leeuwarden. Bij uitbreiding naar vijf zones valt
Sneek binnen het reisgebied voor alleen gebruikers van zuidkant Frane
keradeel. Momenteel zijn dat er weinig (39 ritten).