wmammmm
Cotectlef vsrvoar N oord west- Fri esland
Verschil
Variant 0 - basis
Variant 1 - basis
Variant 2-4+1
.anant 5 - 1+1
Variant 4 - 5-i1
Variant 5 - 5+1 (I
Tabel 3.2 Onderlinge verschillen per varian t
In tabel 3.2 is het procentuele verschil ten opzichte van de totale kosten
uit 2007 weergegeven. Tussen de verschillende varianten zitten kleine
verschillen. In bijlage 3 zijn deze gegevens weergegeven per gemeente
en wordt duidelijk dat onderling grotere verschillen plaats vinden.
3.4 Beheersbaarheid
Het huidige Collectief Vervoersysteem in Noordwest-Friesland is in feite
een open eind regeling. ledere reiziger mag onbeperkt van het systeem
gebruik maken met een maximum van 4 of 5 zones per rit voor 0,45 per
zone. In theorie kan iedere reiziger iedere dag 4 of 5 zones reizen waar-
door de kosten voor de gemeenten zullen gaan stijgen. Doordat de doel-
groep onbeperkt kan groeien (geen clienten stop mogelijk), is een plafond
hierdoor niet zichtbaar.
Om het risico beheersbaar te houden is het mogelijk een aantal instru-
menten aan te spreken zoals:
het beperken van het aantal te reizen zones (van 5 naar 4), zie variant 2
en 3;
het maximeren van het aantal zones op jaarbasis per pashouder (bij-
voorbeeld naar 800 zones exclusief opstapzone);
controle uitvoeren op het systeem;
aanpassing van indicatiestelling.
In het berekenen van de varianten is hier vooralsnog geen rekening mee
gehouden.
De doelgroep kan hierdoor nog steeds onbeperkt groeien, maar het reis-
gedrag wordt enigszins in de hand gehouden.
Mobycon
pagina 28