wmammmm Cotectlef vsrvoar N oord west- Fri esland Verschil Variant 0 - basis Variant 1 - basis Variant 2-4+1 .anant 5 - 1+1 Variant 4 - 5-i1 Variant 5 - 5+1 (I Tabel 3.2 Onderlinge verschillen per varian t In tabel 3.2 is het procentuele verschil ten opzichte van de totale kosten uit 2007 weergegeven. Tussen de verschillende varianten zitten kleine verschillen. In bijlage 3 zijn deze gegevens weergegeven per gemeente en wordt duidelijk dat onderling grotere verschillen plaats vinden. 3.4 Beheersbaarheid Het huidige Collectief Vervoersysteem in Noordwest-Friesland is in feite een open eind regeling. ledere reiziger mag onbeperkt van het systeem gebruik maken met een maximum van 4 of 5 zones per rit voor 0,45 per zone. In theorie kan iedere reiziger iedere dag 4 of 5 zones reizen waar- door de kosten voor de gemeenten zullen gaan stijgen. Doordat de doel- groep onbeperkt kan groeien (geen clienten stop mogelijk), is een plafond hierdoor niet zichtbaar. Om het risico beheersbaar te houden is het mogelijk een aantal instru- menten aan te spreken zoals: het beperken van het aantal te reizen zones (van 5 naar 4), zie variant 2 en 3; het maximeren van het aantal zones op jaarbasis per pashouder (bij- voorbeeld naar 800 zones exclusief opstapzone); controle uitvoeren op het systeem; aanpassing van indicatiestelling. In het berekenen van de varianten is hier vooralsnog geen rekening mee gehouden. De doelgroep kan hierdoor nog steeds onbeperkt groeien, maar het reis- gedrag wordt enigszins in de hand gehouden. Mobycon pagina 28

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 73