Coitectief ver«»r Noordwesl-Friestend 4.1 Inleiding Momenteel gaat de gemeente Terschelling afwijkend om met de invulling van de Wmo-vervoervoorziening ten opzichte van de overige gemeenten in Noordwest Friesland. De gemeente Terschelling heeft geen collectief vervoerssysteem, maar stelt voor iedere Wmo-gei'ndiceerde een ge- maximaliseerd budget beschikbaar. De Wmo-gei'ndiceerde regelt zelf vervoer via taxiondememingen, mantelzorgers of anderszins. De Wmo- gei'ndiceerde kan maandelijks de gemaakte vervoerskosten declareren bij de case manager Terschelling van de Dienst. Dit hoofdstuk gaat in op de klanttevredenheid, de behoeften en het huidi- ge patroon van de Wmo-ge'indiceerden van Terschelling. Vervolgens wordt een kosten indicatie over een collectief systeem versus declaratie voor de gemeente Terschelling gegeven 4.2 Huidig gebruik De gemeente Terschelling telt 49 Wmo-vervoergeindiceerden. In de hui- dige situatie hebben de Wmo-vervoergei'ndiceerden in totaal aan €21.105,- bij de gemeente Terschelling gedeclareerd in 2007. De ge meente Terschelling kon in 2007 op een maximale declaratie verwachten van 58.300,-, gebaseerd op het maximale reisbudget van 1.100,- per gebruiker. Uit onderzoek blijkt dat 43% van de gebruikers wekelijks of vaker een rit maakt, deze wordt achteraf gedeclareerd. De hoofdmotieven van de rit- ten zijn bezoek aan vrienden of familie en winkelen Het merendeel maakt dan gebruik van de taxi. Er wordt niet met een grote regelmaat gereisd op de vaste wal. Als er naar de vaste wal gereisd wordt zijn de voornaamste bestemmingen de ziekenhuizen van Leeuwarden en Sneek. lets minder dan de helft reist al- tijd op het eiland. Bijna alle Wmo-geindiceerden die gebruik maken van de declaratie zijn tevreden over de uitvoering hiervan. Mobycon pagma 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 76