Coitectief ver«»r Noordwesl-Friestend
4.1
Inleiding
Momenteel gaat de gemeente Terschelling afwijkend om met de invulling
van de Wmo-vervoervoorziening ten opzichte van de overige gemeenten
in Noordwest Friesland. De gemeente Terschelling heeft geen collectief
vervoerssysteem, maar stelt voor iedere Wmo-gei'ndiceerde een ge-
maximaliseerd budget beschikbaar. De Wmo-gei'ndiceerde regelt zelf
vervoer via taxiondememingen, mantelzorgers of anderszins. De Wmo-
gei'ndiceerde kan maandelijks de gemaakte vervoerskosten declareren
bij de case manager Terschelling van de Dienst.
Dit hoofdstuk gaat in op de klanttevredenheid, de behoeften en het huidi-
ge patroon van de Wmo-ge'indiceerden van Terschelling. Vervolgens
wordt een kosten indicatie over een collectief systeem versus declaratie
voor de gemeente Terschelling gegeven
4.2 Huidig gebruik
De gemeente Terschelling telt 49 Wmo-vervoergeindiceerden. In de hui-
dige situatie hebben de Wmo-vervoergei'ndiceerden in totaal aan
€21.105,- bij de gemeente Terschelling gedeclareerd in 2007. De ge
meente Terschelling kon in 2007 op een maximale declaratie verwachten
van 58.300,-, gebaseerd op het maximale reisbudget van 1.100,- per
gebruiker.
Uit onderzoek blijkt dat 43% van de gebruikers wekelijks of vaker een rit
maakt, deze wordt achteraf gedeclareerd. De hoofdmotieven van de rit-
ten zijn bezoek aan vrienden of familie en winkelen Het merendeel maakt
dan gebruik van de taxi.
Er wordt niet met een grote regelmaat gereisd op de vaste wal. Als er
naar de vaste wal gereisd wordt zijn de voornaamste bestemmingen de
ziekenhuizen van Leeuwarden en Sneek. lets minder dan de helft reist al-
tijd op het eiland.
Bijna alle Wmo-geindiceerden die gebruik maken van de declaratie zijn
tevreden over de uitvoering hiervan.
Mobycon
pagma 31