9 Programma:5 Onderwijs
Portefeuillehouder: mevr. F. Haites
Algemeen
Dit programme omvat de zorg voor de onderwijshuisvesting, het ontwikkelen van lokaal onderwijs-
beleid, leerlingenvervoer, uitvoering leeiplichtwet en volwasseneducatie.
Wat wilden we bereiken?
Bestaande onderwijsvoorzieningen handhaven, en instandhouden
Leerlingen die in aanmerking komen voor leerlingenvervoer passend vervoer aanbieden
Wat hebben we bereikt?
Het beoogde maatschappelijk effect is:
Prioriteit
Kwalitatieve doelstelling
(beoogd effect)
Kwantitatieve doelstelling
(meetbaar resultaat)
Verzelfstandiging onderwijs.
Verdergaande bestuurlijke in-
tegratie en samenwerking om
daarmee uitvoering te geven
aan de destijds uitgesproken
intentie om op termijn te ko
men tot een volledige verzelf
standiging van het openbaar
basisonderwijs.
Voorgenomen oprichting stich-
tingper 1-1-2008.
De verordening Leerlingen
vervoer op de juiste wijze toe-
passen.
De leerling passend vervoer
aanbieden.
In het schooljaar is het vervoer
krachtens de Verordening leer
lingen verover worden uitge-
voerd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In het afgelopen jaar is door alle betrokken partijen hard gewerkt aan de verdere invulling van een
gemeenschappelijke visie op onderwijshuisvesting te Britsum.
Hiertoe is ondermeer een bezoek gebracht aan reeds bestaande brede scholen in de provincie door
vertegenwoordigers van de gemeente en de scholen te Britsum.
Bij de uitwerking van de ideeen de twee scholen in een gebouw onder te brengen is vooral gekeken
waar behoefte aan was om nieuwe vormen van lesgeven mogelijk te maken en waarom. Bij het in-
ventariseren van deze wensen en het.waarom bleek dat er overeenkomsten waren met eerder bij de
gemeente naar voren gebrachte wensen van het dorpshuis Britsenburgh.
Door het dalend aantal leerlingen hebben de scholen recht op minder lokalen terwijl, vanwege de
behoefte nieuwe vormen van lesgeven mogelijk te maken, er wel behoefte is aan extra ruimtes. Het
dreigend gebrek aan ruimtes is in een Multifunctioneel Centrum op te vangen door ruimtes te delen,
waarbij bovendien de kosten worden gedrukt. Door met andere instellingen, de scholen en Britsen
burgh samen te werken zijn er misschien wel mogelijkheden. Vanuit deze gedachten en wensen is er
door de gemeente, scholen en Britsenburgh met verschillende eventuele participanten gesproken.
In dezelfde periode is een subsidieverzoek bij de provincie Fryslan ten behoeve van het project Bop-
peslach ingediend voor ondersteuning bij een onderzoek Brede school. Het provinciebestuur heeft
Pagina 16 van 45