ALGEMENE TOELICHTING op de Wachtlijstverordening WSW. De Wet Sociale Werkvoorziening (hierna: De Wet) omschrijft de wachtlijst als een overzicht van ingezetenen die gei'ndiceerd zijn, geen Wsw-dienstbetrekking hebben en beschikbaar zijn een dergelijke dienstbetrekking te aanvaarden. De volgorde waarin Wsw-dienstverbanden worden aangeboden wordt bepaald door de volgorde van plaatsing op de wachtlijst. De raad heeft echter de mogelijkheid uitzonderingen te maken op de algemene regel, mits zij die uitzonderingen vastleggen in een verordening. Dit geeft de raad de mogelijkheid een doelgroepenbeleid te voeren. De wetgever onderstreept het belang van het wachtlijstbeheer door het onderwerp van het uitvoeringsbesluit over te hevelen naar de wettekst. Rode draad in artikel 12 van De Wet is dat, zoals de memorie van toelichting aangeeft, gemeenten meer mogelijkheden krijgen de wachtlijst te gaan beheren. De Wet wijst het beheer van de wachtlijst expliciet toe aan het college. Dit betekent overigens niet dat het college dat zelf moet uitvoeren. Het college kan deze taak mandateren aan derde partijen zoals de uitvoeringsorganisatie. In deze verordening vindt u de uitwerking hiervan. De Wet stelt het CWI verantwoordelijk voor de (her)indicatie van ingezetenen van de gemeente. Het college heeft echter in bepaalde gevallen de bevoegdheid deze (her)indicatiebeschikking in te trekken. Het college kan dit doen indien de ge'fndiceerde passende arbeid weigert, niet meewerkt aan behoud van arbeidsbekwaamheid, niet meewerkt aan herindicatie, door verwijtbaar handeien ontslagen wordt, de dienstbetrekking opzegt of niet beschikbaar is. De (her)indicatiebeschikking vervalt van rechtswege indien de gei'ndiceerde de leeftijd van 65 jaar bereikt, overlijdt of een reguliere baan buiten de sociale werkvoorziening aanvaardt. De Wet maakt ten slotte mogelijk dat gei'ndiceerden, vooruitlopend op plaatsing in de Wsw zonder consequenties voor de indicatie een dienstverband kunnen aanvaarden of op andere wijze aan de slag gaan als dat erop is gericht de arbeidsbekwaamheid op peil te houden. Dat betekent dat het college gei'ndiceerden op de wachtlijst bijvoorbeeld met gebruikmaking van reintegratiemiddelen een traject of dienstverband ter activering kunnen aanbieden zonder dat dat gevolgen heeft voor de indicatie. Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken Het Uitvoeringsbesluit WSW legt de gemeente de verplichting op de gei'ndiceerde burger informatie te verstrekken aan de hand waarvan de burger kan controleren of het college hem op de juiste wijze op de wachtlijst heeft geplaatst en hem op het juiste moment een Wsw-dienstbetrekking aanbiedt. Bij de behandeling van De Wet is daarnaast toegezegd dat burgers actief en periodiek worden gei'nformeerd over beide zaken. Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken Volgens De Wet bestaat de wachtlijst uit ge'fndiceerden die beschikbaar zijn voor het aanvaarden van een Wsw-dienstbetrekking. De Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken (hierna de Uitvoeringsregeiing) geeft nadere invulling aan het begrip beschikbaarheid. De Uitvoeringsregeling (artikel 4, eerste lid, onder a t/m d) stelt dat een gei'ndiceerde niet beschikbaar is indien hij langer dan 13 weken wegens ziekte of gebrek niet in staat is tot het verrichten van arbeid, een vrijheidstraf uitzit, niet in Nederland woont, een voltijdsscholing of opleiding volgt (tenzij gericht op het aanvaarden van een Wsw- dienstbetrekking) of uit zijn houding ondubbelzinnig blijkt dat hij niet bereid is een Wsw-dienstbetrekking te aanvaarden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 52