ALGEMENE TOELICHTING op de Wachtlijstverordening WSW.
De Wet Sociale Werkvoorziening (hierna: De Wet) omschrijft de wachtlijst als een overzicht van
ingezetenen die gei'ndiceerd zijn, geen Wsw-dienstbetrekking hebben en beschikbaar zijn een dergelijke
dienstbetrekking te aanvaarden. De volgorde waarin Wsw-dienstverbanden worden aangeboden wordt
bepaald door de volgorde van plaatsing op de wachtlijst. De raad heeft echter de mogelijkheid
uitzonderingen te maken op de algemene regel, mits zij die uitzonderingen vastleggen in een verordening.
Dit geeft de raad de mogelijkheid een doelgroepenbeleid te voeren.
De wetgever onderstreept het belang van het wachtlijstbeheer door het onderwerp van het
uitvoeringsbesluit over te hevelen naar de wettekst. Rode draad in artikel 12 van De Wet is dat, zoals de
memorie van toelichting aangeeft, gemeenten meer mogelijkheden krijgen de wachtlijst te gaan beheren.
De Wet wijst het beheer van de wachtlijst expliciet toe aan het college. Dit betekent overigens niet dat het
college dat zelf moet uitvoeren. Het college kan deze taak mandateren aan derde partijen zoals de
uitvoeringsorganisatie. In deze verordening vindt u de uitwerking hiervan.
De Wet stelt het CWI verantwoordelijk voor de (her)indicatie van ingezetenen van de gemeente. Het
college heeft echter in bepaalde gevallen de bevoegdheid deze (her)indicatiebeschikking in te trekken.
Het college kan dit doen indien de ge'fndiceerde passende arbeid weigert, niet meewerkt aan behoud van
arbeidsbekwaamheid, niet meewerkt aan herindicatie, door verwijtbaar handeien ontslagen wordt, de
dienstbetrekking opzegt of niet beschikbaar is. De (her)indicatiebeschikking vervalt van rechtswege indien
de gei'ndiceerde de leeftijd van 65 jaar bereikt, overlijdt of een reguliere baan buiten de sociale
werkvoorziening aanvaardt.
De Wet maakt ten slotte mogelijk dat gei'ndiceerden, vooruitlopend op plaatsing in de Wsw zonder
consequenties voor de indicatie een dienstverband kunnen aanvaarden of op andere wijze aan de slag
gaan als dat erop is gericht de arbeidsbekwaamheid op peil te houden. Dat betekent dat het college
gei'ndiceerden op de wachtlijst bijvoorbeeld met gebruikmaking van reintegratiemiddelen een traject of
dienstverband ter activering kunnen aanbieden zonder dat dat gevolgen heeft voor de indicatie.
Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken
Het Uitvoeringsbesluit WSW legt de gemeente de verplichting op de gei'ndiceerde burger informatie te
verstrekken aan de hand waarvan de burger kan controleren of het college hem op de juiste wijze op de
wachtlijst heeft geplaatst en hem op het juiste moment een Wsw-dienstbetrekking aanbiedt. Bij de
behandeling van De Wet is daarnaast toegezegd dat burgers actief en periodiek worden gei'nformeerd
over beide zaken.
Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken
Volgens De Wet bestaat de wachtlijst uit ge'fndiceerden die beschikbaar zijn voor het aanvaarden van een
Wsw-dienstbetrekking. De Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken (hierna de
Uitvoeringsregeiing) geeft nadere invulling aan het begrip beschikbaarheid. De Uitvoeringsregeling (artikel
4, eerste lid, onder a t/m d) stelt dat een gei'ndiceerde niet beschikbaar is indien hij langer dan 13 weken
wegens ziekte of gebrek niet in staat is tot het verrichten van arbeid, een vrijheidstraf uitzit, niet in
Nederland woont, een voltijdsscholing of opleiding volgt (tenzij gericht op het aanvaarden van een Wsw-
dienstbetrekking) of uit zijn houding ondubbelzinnig blijkt dat hij niet bereid is een Wsw-dienstbetrekking te
aanvaarden.