Relatie wachtlijstbeheer en financieel verdeelmodel
Het budget voor het uitvoeringsjaar wordt toegekend in oktober van het jaar daaraan voorafgaand. De
basis voor de budgettering wordt gevormd door het in een bijlage van de gemeentelijke jaarrekening te
verantwoorden totaal aantal gei'ndiceerde inwoners op de wachtlijst en met een dienstverband op 31
december van het jaar daaraan voorafgaand. Emstig gehandicapten tellen daarbij mee voor 125%.
Hierbij moet rekening worden gehouden met het landelijk vast te stellen garantiepercentage. Dit
percentage is voor 2008 vastgesteld op 97,5% van het op 30 juni 2007 gerealiseerde aantal
dienstbetrekkingen, en is voor 2009 nog niet bekend. Gemeenten hebben in enig jaar minimaai recht op
het voor dat jaar vastgestelde percentage van het aantal te realiseren arbeidsjaren en het daaraan
gekoppelde budget van het voorafgaand jaar.
De lengte van de wachtlijst is een belangrijke factor bij het bepalen van het budget. Het Rijk kiest voor
verdeling van de beschikbare middelen op basis van behoefte. Voordeel van deze systematiek is dat
gemeenten met de grootste behoefte ook de grootste taakstelling krijgen. Nadeel is echter dat de gekozen
systematiek een kunstmatig lang gehouden wachtlijst beloont met een hoger budget. GeTndiceerden die
niet beschikbaar zijn voor een Wsw-dienstverband dienen daarom voor de periode waarin dit het geval is
te worden verwijderd van de wachtlijst.
Wachtlijstbeheer en de gemeenschappelijke regeling
Rol van college en raad
De Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna Wgr) stelt dat regelingen kunnen worden aangegaan door
burgemeesters, colleges, en gemeenteraden. Indien burgemeesters een gemeenschappelijke regeling
(GR) aangaan spreken we van een burgemeestersregeling, indien colleges hun bevoegdheden
overdragen van een collegeregeling, en indien de raad haar bevoegdheden overdraagt van een regeling
die (mede) namens de raad is aangegaan.
De Wsw kent random de wachtlijst bevoegdheden toe aan zowel colleges (beheer) als raden
(verordeningen). Beide kunnen worden overgedragen aan de GR. Indien ook de raadsbevoegdheden
worden overgedragen ligt het voor de hand dat raadsleden zitting hebben in het algemeen bestuur van de
regeling. Indien slechts collegebevoegdheden worden overgeheveld zouden raadsleden volgens de Wet
dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden juist geen zitting (meer) moeten hebben in het
algemeen bestuur. De deelnemende gemeenten aan GR WFW hebben de collegebevoegdheden
overgedragen aan de GR, maar dragen de raadsbevoegdheden niet over.
Regie op beleidsniveau
De gemeenteraad heeft zelf de bevoegdheid en verantwoordelijkheid voor het beheer van de wachtlijst
(het opstellen van beleid hieromtrent in de Verordening), maar maakt afspraken met het college over de
uitvoerende werkzaamheden. Deze bevoegdheden heeft het college overgedragen aan de GR, dus deze
worden op dit moment in feite uitgeoefend door het algemeen bestuur van de GR. Waar in deze
verordening en in de toelichting over college wordt gesproken, zullen deze bevoegdheden in feite worden
uitgevoerd door het algemeen bestuur van de GR.
De gemeente kiest in deze voor een verordening ten aanzien van beleid, beleid met een sociale opgave
waarin begrepen beleid op de wachtlijst. Dit beleid dient als kader voor het beheer van de wachtlijst door
het college. De gemeente spreekt met het college af dat zij telkens de bijgewerkte wachtlijst ter
beschikking heeft en dat zij periodiek wordt ge'informeerd over het aantal gerealiseerde plaatsingen.
Dit model heeft een aantal voordelen. Het biedt de gemeente de ruimte haar beleidsmatige
verantwoordelijkheid te nemen zonder uitvoerende werkzaamheden naar zich toe te trekken. De
gemeente hoeft geen capaciteit vrij te maken voor het daadwerkelijke beheer van de wachtlijst, maar
behoudt de mogelijkheid de kaders aan te geven, het beheer te controleren en te volgen. De gemeente
maakt maximaal gebruik van de door het uitvoeringsbedrijf opgebouwde kennis en ervaring. De aan het
college toebedeelde uitvoeringswerkzaamheden zijn immers door het college overgedragen aan de GR.