Arbeidsontwikkeling en mobiliteit staan voorop; De focus van de uitvoering is gericht op detachering (trede 3) en begeleid werken (trede 4) met als uiteindelijk doel uitstroom (trede 5). Ambities Inzicht in het Wsw-bestand Om de beweging Van binnen naar buiten' te kunnen maken is er inzicht nodig in het Wsw-bestand. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de mensen die al werkzaam zijn in het kader van de Wsw en mensen die instromen in de sociale werkvoorziening. Bij de eerste groep wordt gekeken wie er mogelijkheden en competenties heeft om in een meer reguliere omgeving werkzaam te zijn en daarmee een stap kan maken op de ladder. Voor de nieuwe instroom vanaf de wachtlijst kiest de raad en haar uitvoeringsorganisatie ervoor om vanaf het eerste begin in te zetten op een zo regulier mogelijke plaatsing (en daarmee zo hoog mogeiijk op de ladder). Om zowel de personen die ai werkzaam zijn in de Sw als de mensen die instromen vanaf de Wsw wachtlijst, zo hoog mogeiijk te kunnen plaatsen in de ladder, wordt per werknemer bepaald op welke trede hij zal beginnen of al aan het werk is en welke instrumenten de Sw-er nodig heeft zodat hij naar een hogere trede kan doorklimmen (inzicht in het Wsw bestand). Hiervoor zal per trede de startkwalificaties worden geformaliseerd. Per Sw-er wordt er door onze uitvoeringsorganisatie een individueel ontwikkelingsplan (IOP) opgesteld waarin de te ondernemen activiteiten zijn opgenomen en een tijdspad. Opschoning wachtlijst Een logisch gevolg van het verkrijgen van inzicht in het Wsw-bestand is dat de Wsw-wachtlijst zal worden opgeschoond. Na deze 'opschoning' mogen alleen Sw-gei'ndiceerden op de wachtlijst staan die ook feitelijk beschikbaar zijn voor werk. Bij het vaststellen van het budget van 2009 tellen namelijk alleen die Sw-ers mee die ook daadwerkelijk beschikbaar zijn voor werk. De plaatsing op de wachtlijst voor de personen die niet beschikbaar zijn voor werk wordt beSindigd op de datum dat dit is vastgesteld. Wanneer een persoon van de wachtlijst wordt gehaald, is de Sw-uitvoeringsorganisatie er voor verantwoordelijk de gemeente en, indien nodig, het UWV hierover te informeren. De Sw-uitvoeringsorganisatie is hierbij verantwoordelijk voor een goede overdracht van de gegevens. Door de opschoning van de wachtlijst zal er alleen nog aandacht, energie en middelen worden besteed aan de 'echte' Sw-ers. Voorbereiding tijdens wachtlijstperiode Een belangrijke prestatieafspraak is al opgenomen in de kadernota (kader 2) en houdt in dat de Sw- uitvoeringsorganisatie binnen 1 jaar aan de Sw-gei'ndiceerde een passend aanbod zal doen. Dit betekent echter niet dat personen een jaar thuis kunnen zitten om te wachten op dat aanbod. Wij stellen ons tot doel dat vanaf het moment dat iemand voor de Wsw is gei'ndiceerd, hij direct zal worden ondersteund door de Sw-uitvoeringsorganisatie. Het doel van dit 'voortraject' is dat de Sw-er dusdanig wordt ondersteund, dat terug- en/ of uitval tijdens de 'wachtlijstperiode' zo veel mogeiijk wordt voorkomen (zie figuur II).

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 55