Raadsverslag 18 September 2008. 9. Rekkenkeamerundersyk Yntergemeentlike Tsjinst Sosjale Saken Noardwest Fryslan De hear O. de Jager (foarsitter rekkenkeamerkommisje): Het rapport is volgens hem van belang omdat men lessen naar de toekomst toe daaruit kan leren. Men wil met name kijken naar de gemeenschappelijke uitvoering van de wetswijzigingen. Men heeft het functioneren van de dienst beoordeeld vanuit vier invalshoeken: beleid en bestuur, betrokkenheid, prestatie en werkwijze. Er zijn conclusies en aanbevelingen. De feiten van het rapport zijn geverifieerd en goedbevonden. In het kader van wederhoor hebben beide colleges een reactie gegeven en daar heeft de rekenkamer ook weer op gereageerd. Hij meldt nog dat de heer van Dalen wegens ziekte verhinderd is. Mevrouw Veen is meegekomen, omdat zij veel verstand heeft van de WWB. De hear Ekas (GBL): Er is een aantal zaken dat hem verontrust. De conclusies van de rekenkamer sluiten aan bij de gevoelens van zijn fractie. Gezien hun reactie ontstaan er blijkbaar wat gemengde gevoelens bij de Sociale Dienst en dat komt waarschijnlijk doordat er verschillende invalshoeken zijn. De rekenkamercommissie houdt ondanks de tegenwerpingen vast aan de eerdere uitgangspunten en dat sterkt hem in het vertrouwen in de commissie. GBL staat dus achter de aanbevelingen en conclusies van het rapport. Het heeft te maken met transparantie en daar kan men voor de toekomst wat uit leren. De hear Pot (WD): De Sociale Dienst voelt zich blijkbaar aangesproken door de opmerkingen van de rekenkamer. Hij wil zicht hebben op de objectiviteit en daarom zal daar wat uitgebreiderop ingegaan moeten worden, voordat men zich definitief kan uitpsreken over de aanbevelingen. De hear De Jager (CDA): De rekenkamer had als doelstelling in beeld te brengen of de dienst naar behoren presteert en in hoeverre de afzonderlijke gemeenteraden in staat zijn invloed uit te oefenen om zonodig tussentijds bij te kunnen sturen. Het CDA wil uitvoering WWB en aanvullende sociale wetgeving, minimabeleid en WMO tegen een zo laag mogelijke prijs. En de uitvoering van de wetgeving moet aan de door het Rijk gestelde eisen voldoen en sociaal zijn. De rekenkamercommissie heeft een rapport samengesteld en zich naar zijn opvatting vertild aan dit onderzoek. Oorzaak van het vertillen is o.a. gelegen in het niet of niet tijdig aanleveren van de verlangde informatie door de dienst. Gevolg ervan is dat de gemeenten een niet betrouwbaar beeld voorgeschoteld krijgen.En dat laatste vindt het CDA jammer. Wat men met name de dienst verwijt, is dat het niet of onvoldoende wenst mee te werken om de verlangde informatie te leveren. Hierdoor ontstaat geen transparant beeld. Immers men had toch de informatie kunnen doorspelen van Stimulansz (adviesorgaan Sociale Diensten o.a. voor personeelsformatie). En was het nu nodig geweest om zo te reageren door de directie SoZaWe? Moest er op de man gespeeld worden door achtergronden te schetsen van de exteme ondersteuning? Het is uiteindelijk de toon die de muziek maakt. De raadsleden van de deelnemende gemeenten voeren de inhoudelijke discussie in hun eigen raad en niet tijdens een Zwarte Haan-sessie. Hier zijn ze ook door de kiezer voor gekozen. In het rapport komt de RKC tot de conclusie dat Leeuwarderadeel als relatief kleine gemeente met weinig uitkeringsgerechtenden een forse prijs betaalt voor de uitvoering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 23