5. Informatie en advies (3) Bij dit prestatieveld gaat het om het informeren en adviseren van inwoners over hulp en ondersteuning die zij kunnen krijgen op het brede terrein van wonen, welzijn en zorg. Enerzijds moet de informatie c.q. het advies de burger wegwijs maken in het veld van maatschappelijke ondersteuning. Het kan dan gaan om zowel algemene voorzieningen (zoals accommodaties, sport, zorgvoorzieningen, informatiepunten) als om specifieke voorzieningen (individuele adviezen of hulp bij de verheldering van ondersteuningsvragen). Anderzijds maakt clientondersteuning ook onderdeel van dit prestatieveld uit. Clientondersteuning betekent de client helpen bij het maken van een keuze voor een voorziening en/of het oplossen van een probleem. Het richt zich op regieversterking van mensen (en hun omgeving) die voor een complexe vraag/situatie staan. Het doel is de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie te bevorderen. 5.1 Doelstelling De gemeente formuleert de doelstelling op dit prestatieveld als volgt: Het organiseren van activiteiten gericht op het aanbieden van informatie en advies gericht op het wegwijs maken van burgers in het veld van de maatschappelijke ondersteuning. De gemeente wil dit doen door het doorontwikkelen van het bestaande 'basisloket' van de Dienst SoZaWe in het gemeentehuis tot HET loket voor informatie en clientondersteuning over/voor diensten, producten en voorzieningen op het gehele gebied van wonen, welzijn en zorg. 5.2 Samenhang met andere prestatie- en beleidsvelden Met de doelstelling van dit prestatieveld wordt ook de samenhang tussen de verschillende prestatievelden van de WMO een gegeven. Het raakt alle prestatievelden. Dit prestatieveld strekt zich uit over alle beleidsterreinen van wonen, welzijn en zorg. Alle inwoners van de gemeente Leeuwarderadeel behoren tot de doelgroep van dit prestatieveld. 5.3. Huidig heleid en ontwikkelingen De Dienst SoZaWe heeft in de gemeente Leeuwarderadeel per 1 januari 2007 invulling aan een lokaal WMO-loket gegeven. In dit loket wordt advies en informatie verstrekt en clientondersteuning geboden, op dit moment gericht op met name de prestatievelden 5 en 6. Dit zijn de beide prestatievelden die door de acht gemeenten in Noordwest Friesland aan de Dienst zijn gedelegeerd. In de frontoffice van dit loket wordt advies en informatie verstrekt en vinden de intakes plaats. In de backoffice worden aanvragen verder afgehandeld. Het WMO-loket voor onze gemeente bevindt zich in het gemeentehuis in Stiens. Het loket is laagdrempelig en voor een ieder toegankelijk en zowel fysiek, telefonisch als digitaal goed bereikbaar. De dienstverlening is professioneel, onafhankelijk, onpartijdig en kosteloos. Indicatiestelling en verstrekking van voorzieningen vinden vanuit het loket plaats. Het is echter de bedoeling het bestaande basisloket (voor de prestatievelden 5 en 6) te verbreden met taken die zich daarvoor lenen en deze als plustaken ook bij het loket onder te brengen. Om te voorkomen dat clienten zich op meerdere plaatsen voor een vraag/voorziening moeten melden is de gemeente voorstander om tot een breed WMO-loket te komen. Deze visie wordt nader uitgewerkt in de op 20 december 2007 door de gemeenteraad vastgestelde notitie "Wmo-loket Leeuwarderadeel - van zorgloket tot participatieloket". Deze notitie zal, in overleg met de Dienst, de basis voor de verdere invulling van het WMO- 18

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 61