De gemeente kijkt samen met de client welke voorzieningen en/of hulpmiddelen nodig zijn om de hindemissen (in-en-om-huis, in het plaatselijke vervoer en in het sociale verkeer) weg te nemen. Het compensatiebeginsel is (nog) een vrij onbekend begrip, zowel voor de burgers als voor de gemeente. Het begrip speelt voor de WMO-visie van de gemeente een belangrijke rol; de cultuuromslag heeft betrekking op de lokale toepassing van het compensatiebeginsel. Burgers (die dat kunnen) zullen, meer dan tot nu toe, zelf oplossingen moeten bedenken voor problemen die zich in hun sociale omgeving voordoen. Het beroep op de eigen spankracht van burgers neemt toe. De eigen verantwoordelijkheid gaat een belangrijke plaats innemen. (Vrijwillige) inzet van burgers en het gebruik maken van collectieve voorzieningen zijn voorliggend aan professionele hulp en zorg. Dat vraagt om een andere benadering van alle spelers in het veld. Het gaat om een balans tussen eigen verantwoordelijkheid van de burger en overheidsverantwoordelijkheid. Met het compensatiebeginsel heeft de gemeente een instrument in handen waarmee zij mogelijkheden heeft om te kiezen voor het verlenen van collectieve voorzieningen boven het verstrekken van individuele voorzieningen Collectieve voorzieningen kunnen een snelle en regelarme oplossing bieden voor een aantal beperkingen die mensen ondervinden en zijn meestal direct inzetbaar. Voorbeelden hiervan zijn: klussen- en vrijwilligerdiensten, warme maaltijdvoorzieningen, een (boodschappen)bezorgdienst en een voorzieningendepot. 8.4 Huidige situatie In onze gemeente is het grootste deel van dit prestatieveld - de individuele voorzieningen - aan de Dienst SoZaWe Noardwest Fryslan in Franeker gedelegeerd. De Dienst voert het gemeentelijke beleid ten aanzien van de huishoudelijke verzorging, de vervoersvoorzieningen, rolstoelen en woningaanpassingen uit. De Dienst doet dit voor acht gemeenten in de regio Noordwest Friesland. De Dienst voert deze werkzaamheden vanaf 1 januari 2007 (de ingangsdatum van de WMO) uit op basis van het in mei 2006 vastgestelde Visie- en Beleidsdocument Wet Maatschappelijke Ondersteuning "Door Maatwerk Betere Zorg". Op basis van dit Visie- en Beleidsdocument zijn ook de diverse voor de uitvoering van de WMO benodigde verordeningen/besluiten door de Dienst vastgesteld. Daamaast blijft de gemeente verantwoordelijk voor de algemene (collectieve) voorzieningen. Deze voorzieningen kunnen, zoals al aangegeven, als voorliggend ten aanzien van de individuele voorzieningen vanuit de Dienst worden beschouwd. Duidelijk zal dan ook moeten zijn welk aanbod van collectieve voorzieningen in de gemeente Leeuwarderadeel kan worden geboden. 8.5 Wat wit de gemeente Leeuwarderadeel de komende iaren op dit prestatieveld bereiken Het binnen de wettelijke en financiele mogelijkheden verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch of een psychosociaal probleem ten behoeve van het behoud van zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijk verkeer. 8.6. Beleidsactiepunten 1Het via de Dienst SoZaWe blijven aanbieden van een adequaat aanbod van voorzieningen in de vorm van hulp in de huishouding, vervoersvoorzieningen, rolstoelen en woning aanpassingen, waardoor mensen mee kunnen doen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 68