De gemeente kijkt samen met de client welke voorzieningen en/of hulpmiddelen nodig zijn
om de hindemissen (in-en-om-huis, in het plaatselijke vervoer en in het sociale verkeer) weg
te nemen.
Het compensatiebeginsel is (nog) een vrij onbekend begrip, zowel voor de burgers als voor de
gemeente. Het begrip speelt voor de WMO-visie van de gemeente een belangrijke rol; de
cultuuromslag heeft betrekking op de lokale toepassing van het compensatiebeginsel.
Burgers (die dat kunnen) zullen, meer dan tot nu toe, zelf oplossingen moeten bedenken voor
problemen die zich in hun sociale omgeving voordoen. Het beroep op de eigen spankracht van
burgers neemt toe. De eigen verantwoordelijkheid gaat een belangrijke plaats innemen.
(Vrijwillige) inzet van burgers en het gebruik maken van collectieve voorzieningen zijn
voorliggend aan professionele hulp en zorg. Dat vraagt om een andere benadering van alle
spelers in het veld. Het gaat om een balans tussen eigen verantwoordelijkheid van de burger
en overheidsverantwoordelijkheid. Met het compensatiebeginsel heeft de gemeente een
instrument in handen waarmee zij mogelijkheden heeft om te kiezen voor het verlenen van
collectieve voorzieningen boven het verstrekken van individuele voorzieningen Collectieve
voorzieningen kunnen een snelle en regelarme oplossing bieden voor een aantal beperkingen
die mensen ondervinden en zijn meestal direct inzetbaar. Voorbeelden hiervan zijn: klussen-
en vrijwilligerdiensten, warme maaltijdvoorzieningen, een (boodschappen)bezorgdienst en
een voorzieningendepot.
8.4 Huidige situatie
In onze gemeente is het grootste deel van dit prestatieveld - de individuele voorzieningen -
aan de Dienst SoZaWe Noardwest Fryslan in Franeker gedelegeerd. De Dienst voert het
gemeentelijke beleid ten aanzien van de huishoudelijke verzorging, de vervoersvoorzieningen,
rolstoelen en woningaanpassingen uit. De Dienst doet dit voor acht gemeenten in de regio
Noordwest Friesland. De Dienst voert deze werkzaamheden vanaf 1 januari 2007 (de
ingangsdatum van de WMO) uit op basis van het in mei 2006 vastgestelde Visie- en
Beleidsdocument Wet Maatschappelijke Ondersteuning "Door Maatwerk Betere Zorg". Op
basis van dit Visie- en Beleidsdocument zijn ook de diverse voor de uitvoering van de WMO
benodigde verordeningen/besluiten door de Dienst vastgesteld.
Daamaast blijft de gemeente verantwoordelijk voor de algemene (collectieve) voorzieningen.
Deze voorzieningen kunnen, zoals al aangegeven, als voorliggend ten aanzien van de
individuele voorzieningen vanuit de Dienst worden beschouwd. Duidelijk zal dan ook moeten
zijn welk aanbod van collectieve voorzieningen in de gemeente Leeuwarderadeel kan worden
geboden.
8.5 Wat wit de gemeente Leeuwarderadeel de komende iaren op dit prestatieveld
bereiken
Het binnen de wettelijke en financiele mogelijkheden verlenen van voorzieningen aan mensen
met een beperking of een chronisch psychisch of een psychosociaal probleem ten behoeve van
het behoud van zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijk verkeer.
8.6. Beleidsactiepunten
1Het via de Dienst SoZaWe blijven aanbieden van een adequaat aanbod van voorzieningen
in de vorm van hulp in de huishouding, vervoersvoorzieningen, rolstoelen en woning
aanpassingen, waardoor mensen mee kunnen doen.