van dit beheerprogramma aan andere programma's (b.v. rioolbeheer) kunnen afwijkende keuzes worden gemaakt. Aan het in 2008 vastgestelde Beheerplan bruggen wordt met ingang van 2009 uitvoering gegeven. Voor het project Elfstedenvaarroute is de uitvoering van het eerste bestek (grootste deel van de bruggen en een deel van de aanlegvoorzieningen) afgerond. De feitelijke uitvoering hiervan wordt voorzien in 2010. Het Baggerplan, dat door de Raad weer naar de A-lijst is gebracht, zal in relatie worden gebracht met thans lopende projecten (b.v. de Elfstedenvaarroute) en plannen van derden (Wetterskip; onderhoudsbaggerwerk en project Oevers en Kades). Verder wordt extra aandacht gevraagd voor het beheer en onderhoud van onze havens en van groen. Binnen het eindbestek van de Elfstedenvaarroute worden ook werkzaamheden verricht aan de havens van Aide Leie en Feinsum. Om werk met werk te kunnen maken is dat ook het moment om de resterende werkzaamheden aan achterstallig onderhoud te laten uitvoeren. In 2008 wordt de besluitvorming rond de definitieve opgave van onze activiteiten binnen de Kaderrichtlijn Water afgerond. Met ingang van 2009 wordt hieraan uitvoering gegeven. De basis hiervoor wordt deels gevormd door een in 2008 opgestelde "Wateropgave" (wateroverlastproblematiek). Verkeer en Vervoer: De constante aandacht die de gemeenteraad geeft aan het verhogen van de verkeersveiligheid vertaalt zich onder meer in het project Duurzaam Veilig. Binnen Duurzaam Veilig wordt in 2008/2009 verder nog aandacht besteed aan Aide Leie en in 2009/2010 aan Stiens (herwaardering eerder opgestelde rapportage. In 2009 vindt een evaluatie plaats van het project Duurzaam Veilig. De gemeente heeft de leiding in het proces om te komen tot een sluitende aanpak van Permanente Verkeerseducatie (PVE) op lokaal niveau. De gemeente neemt hierin deel aan het project minder dan 25% verkeersslachtoffers (initiatief Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland en lopend tot 2010). Doel is het aantal doden en (ziekenhuis-)gewonden in het Friese verkeer terug te brengen met 25% ten opzichte van het gemiddelde niveau over de jaren 1997 t/m 1999. De aanleg van de eerste fase van het Noordwest tangent (het weggedeelte vanaf Stiens tot aan de eerste tunnel onder de Stienser Hegedyk) is gestart in het 2e kwartaal van 2008 en wordt in 2009 afgerond. Een apart project is het ombouwen van de afslag Stiens Centrum tot een ovonde. De aan te leggen rotondes in de N357 bij de afslagen naar Comjum en Jelsum staan gepland voor 2009/2010. De provincie heeft de opwaardering van de N357 (wegvak Stiens/ Holwerd) in voorbereiding. Dit project zal naar verwachting de komende jaren gefaseerd worden uitgevoerd. De veiligheid van fietsers op de parallelweg tussen Stiens en Leeuwarden is een punt van zorg en overleg met de provincie. Na de herinrichting van de N357 op dit traject (rotondes Jelsum/Comjum en Ovonde Stiens) wordt hiervoor een oplossing gezocht. 21 Programmabegroting 2009 Gemeente Leeuwarderderadeel

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2008 | | pagina 107