van dit beheerprogramma aan andere programma's (b.v. rioolbeheer) kunnen afwijkende
keuzes worden gemaakt.
Aan het in 2008 vastgestelde Beheerplan bruggen wordt met ingang van 2009 uitvoering
gegeven.
Voor het project Elfstedenvaarroute is de uitvoering van het eerste bestek (grootste deel van
de bruggen en een deel van de aanlegvoorzieningen) afgerond. De feitelijke uitvoering
hiervan wordt voorzien in 2010.
Het Baggerplan, dat door de Raad weer naar de A-lijst is gebracht, zal in relatie worden
gebracht met thans lopende projecten (b.v. de Elfstedenvaarroute) en plannen van derden
(Wetterskip; onderhoudsbaggerwerk en project Oevers en Kades). Verder wordt extra
aandacht gevraagd voor het beheer en onderhoud van onze havens en van groen. Binnen het
eindbestek van de Elfstedenvaarroute worden ook werkzaamheden verricht aan de havens van
Aide Leie en Feinsum. Om werk met werk te kunnen maken is dat ook het moment om de
resterende werkzaamheden aan achterstallig onderhoud te laten uitvoeren.
In 2008 wordt de besluitvorming rond de definitieve opgave van onze activiteiten binnen de
Kaderrichtlijn Water afgerond. Met ingang van 2009 wordt hieraan uitvoering gegeven.
De basis hiervoor wordt deels gevormd door een in 2008 opgestelde "Wateropgave"
(wateroverlastproblematiek).
Verkeer en Vervoer:
De constante aandacht die de gemeenteraad geeft aan het verhogen van de verkeersveiligheid
vertaalt zich onder meer in het project Duurzaam Veilig. Binnen Duurzaam Veilig wordt in
2008/2009 verder nog aandacht besteed aan Aide Leie en in 2009/2010 aan Stiens
(herwaardering eerder opgestelde rapportage. In 2009 vindt een evaluatie plaats van het
project Duurzaam Veilig.
De gemeente heeft de leiding in het proces om te komen tot een sluitende aanpak van
Permanente Verkeerseducatie (PVE) op lokaal niveau. De gemeente neemt hierin deel aan het
project minder dan 25% verkeersslachtoffers (initiatief Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid
Friesland en lopend tot 2010). Doel is het aantal doden en (ziekenhuis-)gewonden in het
Friese verkeer terug te brengen met 25% ten opzichte van het gemiddelde niveau over de
jaren 1997 t/m 1999.
De aanleg van de eerste fase van het Noordwest tangent (het weggedeelte vanaf Stiens tot aan
de eerste tunnel onder de Stienser Hegedyk) is gestart in het 2e kwartaal van 2008 en wordt in
2009 afgerond. Een apart project is het ombouwen van de afslag Stiens Centrum tot een
ovonde. De aan te leggen rotondes in de N357 bij de afslagen naar Comjum en Jelsum staan
gepland voor 2009/2010.
De provincie heeft de opwaardering van de N357 (wegvak Stiens/ Holwerd) in voorbereiding.
Dit project zal naar verwachting de komende jaren gefaseerd worden uitgevoerd.
De veiligheid van fietsers op de parallelweg tussen Stiens en Leeuwarden is een punt van zorg
en overleg met de provincie. Na de herinrichting van de N357 op dit traject (rotondes
Jelsum/Comjum en Ovonde Stiens) wordt hiervoor een oplossing gezocht.
21
Programmabegroting 2009
Gemeente Leeuwarderderadeel