veranderde wet- en regelgeving kunnen eveneens onder renovartie worden geschaard, maar
vallen feitelijk ook onder de kosten voor verbouw en uitbreiding (zie bij 5.7)
In het geval van renovaties volgt er overleg tussen de gemeente en het betreffende dorpshuis.
Voor zowel 5.7 als 5.8 geldt dat voor de subsidieaanvraag de meerwaarde voor de aanpassing,
verbouw of uitbreiding door middel van een gemotiveerde onderbouwing dient te worden
aangetoond. Op grond daarvan kan de gemeente dan een subsidie vestrekken, welke kan
varieren van 0 -100%. Deze werkzaamheden vallen buiten de werkafspraken tussen de
gemeente en het BOCH en de toegekende subsidies vormen geen onderdeel van het
onderhoudsbudget.
In die gevallen waar de gemeentelijke subsidie niet toereikend is om de kosten van
uitbreiding, aanpassing of renovatie te dekken kan een beroep worden gedaan op een
aanvullende subsidie van de provincie en/ of particuliere fondsen.
De subsidievoorwaarden van de provinciale dorpshuizenregeling bij nieuw- of verbouw van
dorpshuizen of multifunctionele centra luiden als volgt:
Er dient sprake te zijn van nieuwbouw of verbouw overeenkomstig de in 5.7. en 5.8
genoemde uitgangscriteria
Eens per 10 jaar mag een aanvraag worden ingediend.
Er moet sprake zijn van co-financiering in de zin dat de gemeente een substantieel deel van
de investeringssom voor haar rekening neemt.
De provinciale bijdrage bedraagt ten hoogste 25% van de investeringssom en zal nooit
meer bedragen dan de gemeentelijke bijdrage.
Ook dient de aanvrager door middel van zelfwerkzaamheid of acties een bijdrage te
leveren aan de dekking van de investeringssom.
Voor subsidieaanvragen bij de particuliere fondsen als het Oranje Fonds, VSB Fonds, enz.
gelden overwegend dezelfde criteria.
5.9 Calamiteiten
In het geval van onvoorziene materiele kosten (calamiteiten) tijdens de vijfjaarlijkse
budgetperiode volgt er overleg tussen de gemeente en het betreffende dorpshuis.
5.10 Uitzonderingen
In het geval van onontkoombare kosten als gevolg van nieuwe of gewijzigde wettelijke eisen
c.q. regelgeving volgt er overleg tussen de gemeente en het BOCH.
Als voorbeelden hierbij kunnen de kosten als gevolg van gewijzigde wettelijke eisen en/of
regelgeving in het kader van de gebruikersvergunning en eerder de bestrijding van de
legionellabacterie worden genoemd.
5.11 Overleg
Doel van het bij 5.7, 5.8, 5.9 en 5.10 genoemde overleg is om tot concrete afspraken over een
oplossing voor de hier genoemde zaken te komen.