Bij het beschrijven van de ontwikkelingsmodellen wordt aangegeven wat de gevolgen voor de burger
kunnen zijn. De democratische invloed is vooral afhankelijk hoe een model wordt ingevuld en minder een
gevolg van een variant zelf.
Wat vinden onze burgers in Leeuwarderadeel er nu van behoort niet tot de opdracht en is in deze
verkenning niet meegenomen. Het is aan de Raad zelf om een standpunt in te nemen over het betrekken
van de burger bij de discussie en eventueel daar een traject voor te kiezen.
Uit de motie blijkt duidelijk dat het stadium van "We kunnen het alleen ook wel" geen optie meer is in
Leeuwarderadeel. Dat realistische standpunt impliceert dat er logisch eerst naar de buurgemeenten wordt
gekeken. Bij alle drie punten uit de motie is het van wezenlijk belang de mening van de gemeenten uit
Noordwest Friesland inclusief Leeuwarden, Franekeradeel en Harlingen te kennen. Het succes van
samenwerken in welk model dan ook is immers afhankelijk van de bereidheid van de deelnemers om met
inzet en enthousiasme de gestelde doelen te bereiken.
Met het interviewen van de burgemeesters en in Ferwerderadeel enkele fractievoorzitters) uit betrokken
gemeenten en door daamaast ook gedeputeerde Galema van het Provinciaal Bestuur om zijn mening te
vragen is inzicht verkregen in de onderscheiden visies.
Naast het vermelden van mogelijke ontwikkelingsmodellen met de voor - en nadelen is tot slot een
aanbeveling gedaan over de haalbaarheid van enkele varianten voor de toekomst van de inwoners van
Leeuwarderadeel. Ook zijn enkele suggesties opgenomen over een te volgen procedure.
1-3 Ontwikkelingen in Fryslan en in het algemeen.
De bestuurlijke toekomst in Noord-West Fryslan staat niet los van de discussies die in andere gedeelten
van de provincie worden gevoerd. De besluitvorming in Zuid-West Fryslan is het verst gevorderd. Daar
hebben in oktober vijf gemeenten besloten tot een fusie per 01-01-2011. Of deze datum haalbaar is zal nog
moeten blijken. Het tijdpad is bijzonder krap en veel zal er van afhangen of het Provinciaal Bestuur bereid
is mee te werken. In ieder geval zal een nieuwe gemeente Sneek met 85.000 inwoners en een
gebiedsomvang met 70 dorpen de bestuurlijke verhoudingen in Fryslan veranderen. Hoewel wat anderen
doen niet doorslaggevend hoeft te zijn, neemt de invloed op de verdere bestuurlijke toekomst in Noord-
West Fryslan toe wanneer in andere gedeelten van de provincie het voorbeeld van Zuid-West Fryslan
wordt gevolgd. De bewegingen in de NOFA gemeenten wijzen wel in een bepaalde richting maar echte
besluiten zijn nogniet genomen.
Dat de ontwikkelingen in Fryslan niet los staan van Haagse discussies over meer decentralisatie van taken
naar gemeenten zal een ieder duidelijk zijn. Het voert echter te ver in deze verkenning daar verder op in te
gaan. De constatering dat er eerder meer taken in medebewind naar de gemeente zullen gaan, en het
toezicht en controle op bestaande regelingen ook wel niet zal verminderen, maakt de noodzaak om na te
denken over de consequenties voor de bestuursverantwoordelijkheid in de eigen gemeente alleen maar
sterker. De risico's die verbonden zijn aan de overdracht van taken liggen wel op het bordje van de
gemeenten.
De snelheid waarmee onze samenleving verandert gaat als gevolg van technologische ontwikkelingen
steeds harder. De burger verwacht van de overheid dat die in dienstverlening en organisatie mee
ontwikkelt. Dat vraagt van gemeenten veel kennis en inzet om de juiste keuzes te maken.