Hoofdstuk 4 Welke varianten zijn mogelijk voor Leeuwarderadeel. 4-1 Inleiding De opdracht in de motie is ruim geformuleerd. Uitgangspunt is de positie van de inwoners van de eigen gemeente, en dat is uiteraard volkomen terecht, maar door het betrekken van andere gemeenten in de verkenning gaat het de burgers in geheel NW- Fryslan aan. Het maken van een keuze in een gemeente heeft consequenties voor de andere gemeenten. Dat betekent niet alleen dat de inhoud van het besluit van groot gewicht is, maar evenzo het proces om tot een besluit te komen. Een zorgvuldig proces vergt tijd maar het nemen van die tijd vinden wij belangrijk. De gemeentelijke herindeling in Friesland in 1984 had als opzet om gemeenten te vormen die tenminste een minimumtakenpakket zelfstandig konden uitvoeren. Het streven was gemeenten van een minimale omvang van 10.000 inwoners te maken. De huidige grenzen van de gemeenten zijn deels verklaarbaar uit de fysieke omstandigheden (wegen en kanalen) en/of historie, maar soms als gevolg van die norm ook arbitrair en niet logisch. De sociale en maatschappelijke samenhang wordt op het Friese platteland inhoud gegeven in de verschillende dorpsgemeenschappen. Grenzen van gemeenten zijn van secundair belang. Toch moet het niet zo zijn dat door besluiten over de bestuurlijke toekomst, hoe die er ook uitziet, ineens bestaande sociale en maatschappelijke verbanden moeten worden verbroken. Daamaast is het van groot belang om de burgers volop te betrekken in de discussie. Draagvlak is voorwaarde om te voorkomen dat dorpen en burgers elkaar in de haren vliegen en patstellingen ontstaan die jaren lang de sfeer in dorpen kunnen verzieken. De voorbeelden in ons land zijn ruim voorhanden. Hier ligt een belangrijke taak voor de politieke partijen. 4-2 Welke varianten zijn beschikbaar in NW Fryslan Als het gaat om samenwerking dan zijn er vele varianten te bedenken. Omdat in deze verkenning het vooral gaat om een zo helder mogelijk eindbeeld in de toekomst, is het aantal beperkt tot vier. Hiermee beogen wij dat de discussie meer gaat over de te kiezen richting en niet over hoe in detail een variant moet worden ingevuld. 4-3 De Middelseevariant Omdat de aanleiding van de verkenning ligt in het voorstel aan de gemeenteraden van alle Middelseegemeenten om tot een verdergaande bundeling van taken te komen, nemen wij het Middelseeconvenant als eerste onder de loep. 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 44