Samenwerking van Middelseegemeenten met een centraal gehuisvest ambtenarenapparaat Groei ambtelijke samenwerking Wat is het einddoel van de Middelseegemeenten? De heer Van den Berg ziet geen mogelijkheden voor het ontwikkelen van een centraal service gebouw, zoals in de BEL-gemeenten (Blaricum, Eemnes en Laren). Een dergelijk gebouw is niet te betalen. De voordelen van samenwerking behoeft ook niet gekoppeld te zijn aan centrale huisvesting. Het is goed mogelijk om op de verschillende locaties ambtenaren te clusteren. Daardoor is het mogelijk beter beleid te ontwikkelen en tegelijk de kosten beperkt te houden. Mogelijk is ook de variant waarbij ambtenaren hun werktijd over verschillende gemeenten verdelen en een wisselende werkplek hebben. De gemeentehuizen moeten in zijn visie gevuld blijven. De heer Van den Berg onderkent dat de groei in de ambtelijke samenwerking er toe leidt dat het steeds minder makkelijk wordt van elkaar af te komen. De heer Van den Berg geeft aan dat het einddoel niet per se een fusie moet zijn. Het is van groot belang dat in het gebied als geheel een pakket voorzieningen is. Dit vereist dat de gemeenten samen keuzes moeten maken waar plaats is voor bijvoorbeeld bedrijfsterreinen en scholen en daarbij grensoverschrijdend denken. Dit kan vanuit zelfstandige gemeenten die goed samenwerken. Afstemming van besluiten over zwembaden in de gemeenten acht hij moeilijk te realiseren. In het Middelseegebied is geen uitgesproken centrumplaats, zoals in de Zuidwesthoek Sneek deze rol heeft. De dorpen in de gemeente Ferwerderadiel zijn deels gericht op Stiens en Leeuwarden en deels op Dokkum. In de praktijk werkt Ferwerderadiel goed samen met Dongeradeel op het gebied van recreatie en toerisme en op het gebied van economisch beleid. regiomarketing en Europese programma's (Interreg). Is een Drechtstedenmodel Westergo-plus) denkbaar in dit deel van Friesland, met daarbij ook Leeuwarden, Franeker en Harlingen? De heer Van den Berg stelt dat de gecompliceerde situatie op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu rond de Drechtsteden niet vergelijkbaar is met de situatie in Friesland. Gesteld dat een dergelijk model aan de orde zou komen in Friesland, waarbij ook de gemeente Leeuwarden bevoegdheden dient in te brengen in het bestuur van het gebied, dan ziet hij daarin mogelijk wel een plaats voor Leeuwarderadeel (Stiens) en Menaldumadeel, naast Franeker en Harlingen, maar niet voor Ferwerderadiel. Ferwerderadiel is een duidelijke plattelandsgemeente en wil dit blijven ook.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 67