Het model van de Middelseegemeenten met daarbij Franekeradeel is voor het Bildt interessant, niet voor Leeuwarderadeel. Op zichzelf is Franekeradeel ook niet zo'n sterke partner. Voor Leeuwarderdeel ligt samengaan met Leeuwarden veel meer voor de hand. Westergo-plus model. Een ontwikkeling zoals bij de Drechtsteden, een gemeenschappelijke regeling met een politieke vertegenwoordiging in een Drechtstedenraad en de vorming van commissies met raadsleden uit de verschillende gemeenten, is passend aldaar met gemeenten van behoorlijke schaalgrootte en een complexe situatie van grensoverschrijdende problematiek. Het model levert een bestuurlijke tussenlaag op met extra ballast voor alle deelnemers en behoorlijke financiele kosten. Voor de situatie in Noordwest Friesland past dit model niet. Model Ten Boer Het model Ten Boer is voor die gemeente passend in de relatie met Groningen. B&W van Ten Boer houden regie op de taken die Groningen voor die gemeente uitvoert via regieambtenaren die zij in dienst hebben. Hij wijst er op dat Ten Boer een rijke gemeente is die de kosten voor dit model kan dragen. Hij ziet het als een overgangsmodel dat op termijn leidt tot fusie. Hij constateert dat hoe langer gemeenten wachten op noodzakelijke schaalvergroting, hoe moeilijker zij het krijgen. Door de onzekerheid over de toekomst zien ambtenaren te weinig perspectief en gaan weg. Door het verloop en vacatures wordt het moeilijker taken goed uit te voeren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 74