Het model van de Middelseegemeenten met daarbij Franekeradeel is voor het Bildt interessant, niet voor
Leeuwarderadeel. Op zichzelf is Franekeradeel ook niet zo'n sterke partner. Voor Leeuwarderdeel ligt
samengaan met Leeuwarden veel meer voor de hand.
Westergo-plus model.
Een ontwikkeling zoals bij de Drechtsteden, een gemeenschappelijke regeling met een politieke
vertegenwoordiging in een Drechtstedenraad en de vorming van commissies met raadsleden uit de
verschillende gemeenten, is passend aldaar met gemeenten van behoorlijke schaalgrootte en een complexe
situatie van grensoverschrijdende problematiek. Het model levert een bestuurlijke tussenlaag op met extra
ballast voor alle deelnemers en behoorlijke financiele kosten. Voor de situatie in Noordwest Friesland past
dit model niet.
Model Ten Boer
Het model Ten Boer is voor die gemeente passend in de relatie met Groningen. B&W van Ten Boer
houden regie op de taken die Groningen voor die gemeente uitvoert via regieambtenaren die zij in dienst
hebben. Hij wijst er op dat Ten Boer een rijke gemeente is die de kosten voor dit model kan dragen. Hij
ziet het als een overgangsmodel dat op termijn leidt tot fusie.
Hij constateert dat hoe langer gemeenten wachten op noodzakelijke schaalvergroting, hoe moeilijker zij
het krijgen. Door de onzekerheid over de toekomst zien ambtenaren te weinig perspectief en gaan weg.
Door het verloop en vacatures wordt het moeilijker taken goed uit te voeren.