hjJ' yaneleffrcf-€e<f l)'c)\{2oo<Q
Tekstdeel bestuurlijke organisatie uit de Tussenbalans
Bestuurliike organisatie
De bestuurlijke organisatie als thema is van geheel andere orde. Het openbaar bestour is bier,
meer of minder intensief permanent mee bezig. Binnen Fryslan is het thema bijzonder
actueel.
Met name in het zuidwesten van de provincie is een discussie gaande over herindeling. Het
heeft er alle seliijn van dat de discussie niet roeer gaat over de vraag of maar vooral ova- hoe
zo'n herindeling a uit meet zien. Overigens is de uitkomst van de discussie nog niet
voorspelbaar. Hoewel het daar niet naar uit ziet kan het resultaat van alle gepleegde
inspanningen zelfs nog wel zijn dat a niets verandert.
In andere delen van de provincie ontstaan samenwerkingsverbanden als voorbereiding op een
mogelijlre herindeling of juist als middel om een herindeling te vennijden en als zelfstandige
gemeenten verda te gaan.
Tot rm toe hebben wij ons in die discussie niet gemengd.
Allereerst omdat wij van mening zijn dat de problematiek die de rechtvaardiging vormt van
dit soort kostbare en energieslurpende activiteiten onvoldoende is geanalyseenL Erwordt
Veelgenoemde at herkenWe problemen zijn rijkswetgeving die steeds mea eisen steltaan
van
schaalvergroting. Wet Weik en Bijstand, Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Wet
iecente voorbeelden.
Ook de maatschappelijke vraag om steeds betere dienstvalening, ook elektromsch, van de
gpmppnten vergl een schaal die de huidige omvang van veel gemeenten in Fryslan te boven
gaat.
Een ova de bestuurlijke inrichting van Fryslan moet naar onze mening niet vanuit
problemen, hoe reBel ook, worden gevoerd maar vanuit kansen en mogelijkheden; oilensief
dus in pig^ van defensief. Het moet daarbij niet gaan ova dienstvalening, hoe belangrijk
ook, ova de vraag of en hoe eat andere bestuurlijke inrichting van de provincie bij kan
dragen aan versterking van de economische, sociale en culturele structuur van de provincie.
Voor de inwoners van onze gemeente, en daarom gaat het uiteindelijk, is dat van meer belang
dan een dure herindeling of het zoveelste gecompliceade en dus ondoorachtige
samenwerkingsverband om de dienstvalening te verbeteren.
Omdat het"aar onze mening moet gaan om structuurvabetering voor de hele provincie zien
wij ook een prominente rol voor het provinciebestuur. Als die structuurvabetering centraal
stellingen worden betrokken ova hetgeen wel of niet mogelijk is. Een veto op gemeentelijke
grenscorrectie is dan bijvoorbeeld niet mea op zijn plaats en ook ovabodig omdat bij
centrale regie "snijvaliezen" niet op zullen treden. In dat kada draaien we de algemene
stelling dat Fryslan wel zonder het provinciebestuur kan maar eens om: de gemeente Fryslan
kanwelzonda31 gemeentebesturen.
Eat tweede reden voor onze terughoudendheid in de thans lopende discussies is gelegen in
het feit dat wij van mening zijn dat we onze taken voorlopig nog op voldoende niveau, hoewel
ten koste van veel manning, uit kunnen voeren. Er is dus geen acute aanleiding om tot
aanpassingen van de bestuurlijke structuur ova te gaan. Beta de tijd nemen voor het stellen