Kort verslag gesprek op 28 oktober 2008 met burgemeester P. Scheffer
van de gemeente Harlingen
Westergo Plus model
Samenwerking Harlingen
Burgemeester Scheffer stelt dat de gemeente Harlingen de komende jaren de aandacht richt op de grote
vraagstukken in de gemeente en het waarmaken van de ambitie: A 31, haven, Reststoffenenergiecentrale,
een ontvangstcentrum nabij het centrum van Harlingen.
In het afgelopen jaar is gebleken dat op het gebied van de gemeentelijke indeling het beeld snel kan
wijzigen.
De heer Scheffer ziet drie varianten voor Harlingen:
1de gemeente Harlingen blijft zelfstandig
2. de gemeente Harlingen gaat samen met de gemeenten Bolsward en Wunseradiel.
3. de gemeente Harlingen en Franekeradeel gaan samen met ook Vlieland en Terschelling
ad. 2 Het zag er aanvankelijk naar uit dat er een mogelijkheid zou komen voor een fusie van Bolsward en
Wunseradiel met Harlingen. Door keuze van beide andere gemeenten is dit geen haalbare kaart meer.
Ad 3 Een samengaan van Harlingen en Franekeradeel en de Waddeneilanden Vlieland en Terschelling
biedt op de lange termijn wellicht een mogelijk perspectief. Er zijn op dit moment echter geen bewegingen
in een bepaalde richting.
De heer Scheffer vindt het moeilijk om het Drechtstedenmodel toepasbaar te maken in het gebied van
Leeuwarden, Middelseegemeenten en Harlingen en Franekeradeel. De vervlochtenheid in het
Drechtstedengebied is veel groter en ook de grensoverschrijdende problematiek is veel groter evenals de
aantallen inwoners. Bij Leeuwarden bespeurt hij geen besef van de betekenis van de haven van Harlingen
en de toegang via het Van Harinxmakanaal. De dragers voor de Westergo-zone zouden Leeuwarden en
Harlingen moeten zijn.
De meeste samenwerking heeft Harlingen met Franekeradeel.
Harlingen heeft met Franekeradeel en de Middelseegemeenten te weinig massa om op ICT-gebied samen
te werken.
48