Kort verslag gesprek op 28 oktober 2008 met gedeputeerde S.H. Galema, met in zijn
bijzijn ook de heren J.C. Bekius en I. Koenders.
Terughoudendheid bij provincie
De provincie gaat bij de beoordeling van de bestuurskracht van de gemeenten uit van de
afspraken die bij de vorming van de coalitie gemaakt zijn en die in overeenstemming zijn met
het regeerakkoord. De gemeenten zijn aan zet en dienen zelf hun positie te bepalen samen met
de bevolking. Mocht een initiatief van onderop komen voor een gemeentelijke herindeling
dan zal de provincie daarbij een faciliterende rol spelen. De provincie legt geen dwang op om
in een bepaalde richting te gaan bij eventuele versterking van de bestuurskracht.
Beoordeling positie van de Middelseegemeenten en van Leeuwarderadeel
a. De ambitie die de Middelseegemeenten uitstralen is tot nu toe niet vergaand.
b. De gemeente Leeuwarderadeel heeft een belangrijke en strategische positie: een keuzes die
de gemeente zou maken bepaalt sterk ook de mogelijkheden van de andere
Middelseegemeenten.
c. Tussen Leeuwarderadeel en Leeuwarden bestaat een sterke maatschappelijke samenhang.
Westergo plus model
De provincie acht een Westergo plus model, waarbij alle betrokken Middelseegemeenten,en
Harlingen en Frankeradeel, en ook Leeuwarden bevoegdheden inbrengen in een
gemeenschappelijke regeling en een regioraad gevormd wordt, geen model waarin
Leeuwarderadeel zou passen. In het model wordt uitgegaan van een samenhang in de
Westergo zone die er feitelijk onvoldoende is. Leeuwarderadeel heeft onvoldoende relaties
met de Westergozone.
Leeuwarderadeel en Leeuwarden
In het geval bestuur en bevolking van Leeuwarderadeel kiezen voor een wijziging in hun
bestuurlijke orientatie, ligt een vorm van samenwerking met Leeuwarden voor de hand via
een dienstverleningsovereenkomst en voor de langere termijn via een fusie met die gemeente.
Voor een dergelijke keuze is draagvlak nodig onder de bevolking.
Gedeputeerde Galama is beschikbaar als klankbord.