Argumenten:
De modelverordening leerlingenvervoer is om verschillende redenen aangepast. Het model is
aangepast aan recente jurisprudentie, onderwijsinhoudelijke ontwikkelingen en
praktijkervaringen van gemeenten. Daamaast is vanuit het oogpunt van deregulering naar
deze modelverordening gekeken.
De bedragen betreffende het leerlingenvervoer worden ieder schooljaar vanwege inflatie
aangepast.
Kanttekeningen:
In de brief van de VNG van 23 anril 2008 gaat het om de volgende wiizigingen:
Sinds 2002 bestaat het speciaal voortgezet onderwijs niet meer. Deze
onderwijsvorm is opgegaan in het Leerwegondersteunend onderwijs en het praktijk
onderwijs. Verwijzingen naar deze onderwijsvorm zijn uit de modelverordening
verwijderd;
Uit jurisprudentie is gebleken dat de rechter ten aanzien van het leerlingenvervoer
niet meer uitgaat van 1 hoofdverblijf. Leerlingen kunnen twee structurele feitelijke
verblijfplaatsen hebben, van waaruit het college afzonderlijk toetst of er recht is op
de bekostiging van leerlingenvervoer. De modelverordening is hierop aangepast;
De onderwijsinspectie controleert het aantal gegeven lessen (dus de schooltijden)
aan de hand van de schoolgids. Bij de bepaling van de begin- en eindtijden van de
les voor een bepaalde leerling is het daarom beter aan te sluiten bij de schoolgids.
Dit is aangepast;
De vervoersvoorziening voor het openbaar vervoer is meer algemeen weergegeven
en de vermelding van de strippenkaart en het abonnement is achterwege gelaten.
Hiermee wordt reeds geanticipeerd op de toekomstige OV-chipkaart;
In de verordening stond diverse keren een ruime beschrijving van hetgeen dient te
worden verstaan onder de term 'gehandicapte leerling'. Daarom is deze term bij de
definities opgenomen en zijn tevens de betreffende artikelen aangepast;
De formulering van artikel 10 uit de verordening is aangepast aan de formulering
van artikel 16. Hier is, om de bestuurslast beperkt te houden, bepaald dat alleen in
het geval het college een negatieve beschikking op de gevraagde voorziening geeft,
het advies van de genoemd de commissie betrokken dient te worden. Er is geen
reden om deze handelswijze voor de WPO scholen anders te regelen;
In het geval een leerling, vallende onder het regime van de Wet op de
expertisecentra, gehandicapt is en recht heeft op aangepast vervoer kunnen ouders
ook kiezen voor bekostiging van eigen vervoer. Deze mogelijkheid was voor deze
groep leerlingen nog niet opgenomen in de verordening;
De indexcijfers en inkomensbedragen zijn vervangen door de meest recente cijfers.
Tevens zijn de data aangepast;
Om consistentie in de verordening te bewerkstellingen is bij artikel 25 een
verwijzing naar artikel 3 toegevoegd. Nu wordt zowel voor de leerlingen die onder
titel 2 vallen, als voor leerlingen die onder titel 3 vallen, artikel 3 in acht genomen.
De hardheidsclausule in artikel 29 is aangepast. Diverse ontwikkelingen maken het
nodig om deze hardheidsclausule duidelijker in te kaderen. Tijdens onderwijstijd
komt het voor dat leerlingen zorg (gefinancierd vanuit de AWBZ) nodig hebben. De