Argumenten: De modelverordening leerlingenvervoer is om verschillende redenen aangepast. Het model is aangepast aan recente jurisprudentie, onderwijsinhoudelijke ontwikkelingen en praktijkervaringen van gemeenten. Daamaast is vanuit het oogpunt van deregulering naar deze modelverordening gekeken. De bedragen betreffende het leerlingenvervoer worden ieder schooljaar vanwege inflatie aangepast. Kanttekeningen: In de brief van de VNG van 23 anril 2008 gaat het om de volgende wiizigingen: Sinds 2002 bestaat het speciaal voortgezet onderwijs niet meer. Deze onderwijsvorm is opgegaan in het Leerwegondersteunend onderwijs en het praktijk onderwijs. Verwijzingen naar deze onderwijsvorm zijn uit de modelverordening verwijderd; Uit jurisprudentie is gebleken dat de rechter ten aanzien van het leerlingenvervoer niet meer uitgaat van 1 hoofdverblijf. Leerlingen kunnen twee structurele feitelijke verblijfplaatsen hebben, van waaruit het college afzonderlijk toetst of er recht is op de bekostiging van leerlingenvervoer. De modelverordening is hierop aangepast; De onderwijsinspectie controleert het aantal gegeven lessen (dus de schooltijden) aan de hand van de schoolgids. Bij de bepaling van de begin- en eindtijden van de les voor een bepaalde leerling is het daarom beter aan te sluiten bij de schoolgids. Dit is aangepast; De vervoersvoorziening voor het openbaar vervoer is meer algemeen weergegeven en de vermelding van de strippenkaart en het abonnement is achterwege gelaten. Hiermee wordt reeds geanticipeerd op de toekomstige OV-chipkaart; In de verordening stond diverse keren een ruime beschrijving van hetgeen dient te worden verstaan onder de term 'gehandicapte leerling'. Daarom is deze term bij de definities opgenomen en zijn tevens de betreffende artikelen aangepast; De formulering van artikel 10 uit de verordening is aangepast aan de formulering van artikel 16. Hier is, om de bestuurslast beperkt te houden, bepaald dat alleen in het geval het college een negatieve beschikking op de gevraagde voorziening geeft, het advies van de genoemd de commissie betrokken dient te worden. Er is geen reden om deze handelswijze voor de WPO scholen anders te regelen; In het geval een leerling, vallende onder het regime van de Wet op de expertisecentra, gehandicapt is en recht heeft op aangepast vervoer kunnen ouders ook kiezen voor bekostiging van eigen vervoer. Deze mogelijkheid was voor deze groep leerlingen nog niet opgenomen in de verordening; De indexcijfers en inkomensbedragen zijn vervangen door de meest recente cijfers. Tevens zijn de data aangepast; Om consistentie in de verordening te bewerkstellingen is bij artikel 25 een verwijzing naar artikel 3 toegevoegd. Nu wordt zowel voor de leerlingen die onder titel 2 vallen, als voor leerlingen die onder titel 3 vallen, artikel 3 in acht genomen. De hardheidsclausule in artikel 29 is aangepast. Diverse ontwikkelingen maken het nodig om deze hardheidsclausule duidelijker in te kaderen. Tijdens onderwijstijd komt het voor dat leerlingen zorg (gefinancierd vanuit de AWBZ) nodig hebben. De

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2009 | | pagina 19